سنک, وبلاگ

خواص سنگ توپاژ چیست؟ – انواع سنگ توپاژ

خواص سنگ توپاژ چیست؟ - انواع سنگ توپاژ

در این مطلب قصد داریم تا مقاله راجع به سنگ توپاژ، محل پیدایش این سنگ، تاریخچه سنگ توپاژ، رنگ‌های سنگ توپاژ، اطلاعات سنگ شناسی، تاثیر جغرافیا بر روی سنگ و کاربرد، نگهداری از سنگ توپاژ، سنگ ماه و خواص سنگ توپاژ صحبت کنیم. همچنین می‌توانید برای مطالعه اطلاعات در رابطه با دیگر سنگ‌های قیمتی در بخش وبلاگ سایت مطالبی را بیابید. همراه صنایع پارسی باشید…

سنگ توپاژ

کلمه توپاژ برگرفته از نام جزیره‌ای در منطقه مدیترانه و دریای سرخ است. همچنین در زبان یونانیان این کلمه معنی جستجو کردن را می‌دهد.

در باور قدیمیان و به خصوص مصریان باستان سنگ توپاژ  را نماد خورشید می‌دانستند و در موارد بسیاری از این سنگ به عنوان باطل کننده جادو استفاده می‌کنند.

محل پیدایش سنگ

بیشترین مکان‌هایی که قادر خواهید بود سنگ توپاژ را بیابید در مناطق سرد سیر و عموما ساحلی است. با توجه به این مسئله کشور روسیه و منطقه سیبری تقریبا شمالی‌ترین منطقه کره زمین برای یافتن این سنگ است.

در منطقه دیگر که ساحلی است نیز می‌توانی به کشورهای ژاپن و برزیل اشاره کرد که در چند سال اخیر توانسته از منابع اصلی برای تهیه سنگ توپاژ باشد. نا گفته نماند که کشور مکزیک در منطقه آمریکای مرکزی نیز در چند سال اخیر در استخراج این سنگ موفق بوده است.

به صورت کلی سنگ توپاز در منطقه سری لانکا، مکزیک، برزیل، آمریکا، برمه، استرالیا، ژاپن، روسیه و ایرلند شمالی وجود دارد.

تاریخچه توپاژ

در مصر باستان سنگ توپاژ را به عنوان نماد خورشید تلقی می‌کنند. همچنین یونیانیان باستان بر این عقیده بودند که توپاژ باطل کننده انواع سحر و جادو است. همچنین توپاژ در جهت افزایش هوش و وفاداری است. همچنین در جهت آسم و خونریزی قابل استفاده است.

در دیگر کشورها مثل هندوستان و یا برزیل از این سنگ به عنوان نمادی برای جادوگران و دندانپزشکان است. ناگفته نماند که این سنگ برای از بین بردن تب‌ استفاده می‌شود.

رنگ‌های موجود توپاژ

این سنگ را در رنگ‌های متنوع و مختلفی می‌توانید مشاهده کنید. معمولا رنگی که در توپاژ به کار گرفته شده زرد و آبی است. اما توپاژ بدون رنگ، توپاژ قرمز رنگ، نوع صورتی رنگ توپاژ که کارشناسان این حوزه آن را با کیفیت‌ترین نوع این سنگ می‌دانند، طیف رنگی زرد به سمت نارنجی توپاژ، قهوه‌ای و در نهایت آبی و سبزآبی تمامی انواع توپاژ ( به رنگ‌های زرد، صورتی، زرد روشن، مایل به آبی، سبز و بی‌رنگ ) است که در دنیا موجود است.

مهم‌ترین علت برای این تفاوت رنگ در این سنگ به مکان تشکیل آن و موادی تشکیل دهنده آن بر می‌گردد به شکلی که در زمان تشکیل نوع فلز مذاب ممکن است طیف‌های رنگی متفاوتی را داشته باشد. همچنین کره زمین در محل‌های مختلف دارای مواد و املاح متفاوتی است که این موضوع باعث این تفاوت می‌شود.

اطلاعات سنگ شناسی توپاژ

سنگ توپاي را یک کانی می‌دانند که فرمول تشکیل دهنده آن AL2SiO4(F,OH)2 است.

این سنگ از انجماد سنگ آذرین سیلیسی به وجود آمده است. همچنین توپاژ را در گرانیت‌ها و گذازه‌های ریولیتی می‌توان مشاهده نمود. جایی دیگری که می‌توان سنگ توپاژ را در آن یافت ماسه‌های رودخانه‌ای است.

 

تاثیر جغرافیا بر روی رنگ و کاربرد توپاژ

توپاژ نارنجی رنگ که به قرمزی بزند با کیفیت ترین نوع توپاژ است. این نوع توپاژ را توپاژ سلطنتی یا امپریال توپاژ می‌گویند.

توپاژ موجود در معادن حوزه اسکاندیناوی عموما رنگ آبی روشن را داراست.

بیشترین کاربردی که در اکثر مناطق جهان برای سنگی همانند توپاژ بتوان تصور کرد، این است که از آن به عنوان زیورآلات استفاده می‌شود. اما جالب است که بدانید در کشورهای شرقی از توپاژ برای سنگ انگشتری و در مناطق اروپایی از آن برای سنجاق سینه بهره می‌برند.

 

نگهداری از سنگ توپاژ

در این بخش به روش‌های نگهداری سنگ توپاز و موادی که این سنگ با ان‌ها مشکل دارد اشاره می‌کنیم. دقت نمایید که اگر قصد دارید از سنگ توپاز خود به بهترین شکل نگهداری کنید. متن زیر را به دقت مطالعه نمایید.

توپاژ به صورت کلی در اثر چند اتفاق آسیب می‌بیند. مرسوم‌ترین این اتفاقات ضربه خوردن است. اگر این سنگ ضربه وارد شود به آسانی می‌شکند.

مورد دیگر برای جلوگیری از صدمه دیدن  این سنگ، دور کردن آن از معرض حرارت است. این سنگ به دلیل ساختاری که دارد نمی‌تواند در مقابل حرارت بالا مقاومت کند.

سومین و آخرین مورد برای نگهداری از سنگ توپاژ، اسید سولفوریک و به صورت کلی خانواده‌ی اسیدهاست. اگر به حفظ و ماندگاری توپاژ علاقه دارید، آن را از هر نوع اسیدی دور کنید.

سنگ ماه

سنگ توپاژ سنگ ماه برای متولدین ماه‌های آبان و آذر می‌باشد. این سنگ با خاصیت‌هایی که دارد برای متولدین این ماه‌ها بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *