سنک, وبلاگ

خواص سنگ مرجان سبز ، قرمز و سفید چیست؟ – روش تشخیص سنگ مرجان اصل

خواص سنگ مرجان سبز ، قرمز و سفید چیست؟ - روش تشخیص سنگ مرجان اصل

یکی از سنگ‌های تزئینی بسیار زیبا و گران قیمت، سنگ مرجان است که در تولید انواع جواهرات و زیورآلات کاربرد زیادی دارد. در ادامه سعی می‌کنیم توضیحات کامل و جامعی درباره ساختار و روش تشکیل، انواع سنگ مرجان سبز ، قرمز و سفید ، رنگ و ویژگی‌ها، خواص سنگ مرجان، کاربرد آن، روش تشخیص سنگ مرجان اصل از تقلبی و … برای شما ارائه دهیم. همراه صنایع پارسی باشید…

ساختار و روش تشکیل سنگ مرجان

اما اگر بخواهیم ماهیت اصلی این سنگ و شکلی که در طبیعت وجود دارد را بررسی کنیم باید بگوییم که این سنگ از سنگ‌های آلی است که از مواد آهکی از جنس کربنات کلیسم از آبزیان بسیار کوچکی که پولیپ نام دارند تشکیل می‌شوند.

بخش بزرگ‌تر و بیشتر تشکیل شده سنگ مرجان از اسکلت مرده است و یک لایه نازک زنده روی آن است.

یکی از موضوعات مهم برای تشکیل مرجان این است که سرعت تولید آن‌ها بسیار کم و در حدود اضافه‌شدن یک میلی‌متر در طی یک سال است. به عبارت دیگر برای بازیابی زندگی یک مرجان در حدود 20 سال به زمان نیاز است.

رنگ سنگ مرجان

مرجان‌های زنده عموما رنگی هستند و دارای رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، سبز، برنزی و … هستند.

 

انواع سنگ مرجان

انواع سنگ مرجان

انواع سنگ مرجان

  • مرجان آبی
  • مرجان سیاه
  • طلایی هاوایی
  • سنگ مرجان سفید
  • سنگ مرجان قرمز اسفنجی

 

کاربرد سنگ مرجان

برای سنگ مرجان کاربردهای بسیاری را می‌توان مشاهده نمود. ملموس‌ترین و عینی‌ترین کاربرد موجود به کاربردن این سنگ در ساخت زیورآلات است. اگر کمی در خاطرات خود بنگرید نمونه‌هایی از انگشتر، گردنبند، دستبند و … که همراه با مرجان بوده به خاطر خواهید آورد.

برای مشاهده نمونه‌های موجود از زیورآلات مرجانی می‌توانید به بخش‌های‌ زیر مراجعه نمایید.

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

کاربرد دیگر سنگ مرجان در پروژه‌های معماری در بخش دولتی و خصوصی است: مثلا روکش‌های موجود در ساختمان‌ها، ساختارهای میادین سطح شهر، خانه‌های طبقه بالا در عمارت‌های مجلل، مراکز خرید و هتل‌های مدرن، استخرها و جکوزی، باغ‌ها، دیوارها، فضای داخلی، خانه‌های ساحلی، حمام.

منبع اصلی و محل پیدایش سنگ مرجان

به صورت کلی مرجان را در مناطقی نظیر دریای سرخ، مجمع الجزایر مالزی، جزایر میدوی، تایوان، استرالیا، ژاپن و خلیج بیسکای می‌توان یافت. از بین این همه معدن برای استخراج و خرید و فروش سنگ مرجان، معادن هاوایی، ژاپن، دریای مدیترانه و دریای سرخ به عتوان بهترین نوع مرجان‌ها شناخته می‌شوند.

مرجان قرمز یا Corallium rubrum گونه‌ای مرجانی شاخه‌ای شکل است که در دریای مدیترانه یافت می‌شود و از همه مرجان‌های گران‌بها ارزشمندترین است.

 

نکته: این گوهر مرجانی قرمز مثلثی توسط الهه لاکشمی اداره می شود که الهه ثروت است.

تاریخچه سنگ مرجان

ناگفته نماند که منطقه‌ای در نزدیکی ناپل در کشور ایتالیا بزرگترین معدن استخراج سنگ مرجان است. این منطقه در حدود 200 سال است که حدود 75 درصد از مرجان‌های جهان را تامین می‌کند.

تاثیر سنگ مرجان بر اقتصاد ایتالیا

مرجان‌هایی که ارزش بالاتری دارند نیز در همین منطقه و مخصوصا حوزه ساردینیا دریای مدیترانه غربی استخراج می‌گردد. این اتفاق باعث شده که اهالی این منطقه از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار مرفهی قرار بگیرند. شاید کمی گنگ باشد اما این موضوع به صورت غیر مستقیم از فواید و خواص سنگ مرجان به حساب می‌آید.

تقاضا برای سنگ قیمتی قرمز مرجانی ایتالیا در صنعت جواهرات بیشترین است زیرا سنگ قیمتی در ایتالیا و تونس از کیفیت بالایی برخوردار است. در حالی که سنگ‌های قیمتی چین و ژاپن در مقایسه با سنگ‌های قیمتی ایتالیایی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

 

مرجان سنگ ماه تولد اسفند

سنگ مرجان را به ماه اسفند و در گاهی اوقات به ماه مهر نسبت می‌دهند و به این شکل می‌توان بیان کرد که سنگ مرجان، سنگ ماه متولدین اسفند است و متولدین این ماه می‌توانند از خواص سنگ مرجان بهره‌مند شوند.

سنگ مرجان مصنوعی یا تقلبی

همانطور که در بالا اشاره شد فرآیند تشکیل سنگ مرجان بسیار زمانبر و سخت است و درنتیجه هزینه تولید آن هم بالا است، اما وقتی به بازار سنگ‌های قیمتی و تزئینی مراجعه می‌کنید ممکن است با قیمت نه چندان بالای آن رو به رو شوید. این موضوع به دلیل این است که این سنگ‌ مرجان‌ها در واقع سنگ مصنوعی و یا تقلبی هستند که مشابه با سنگ مرجان تولید و عرضه شده‌اند. در ادامه به روش تشخیص سنگ مرجان اصل از تقلبی اشاره شده است.

این سنگ‌های مصنوعی عموما از موادی مثل شیشه، پلاستیک، اپوکسی، سرامیک، پلیمر و … ساخته می‌شوند که با استفاده از انواع مواد رنگی شبیه سنگ‌های مرجانی می‌شوند.

دستبند سنگ مرجان

دستبند سنگ مرجان

روش تشخیص سنگ مرجان اصل از تقلبی

حالا که متوجه شدید سنگ‌ مرجان‌های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد، چالشی که به وجود می‌آید این است که در صورتی که بخواهیم سنگ مرجان اصل را بخریم چطور باید آن را از غیراصل تشخیص بدهیم. برای اینکار چند روش تست کردن وجود دارد که در اینجا بعضی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

از آنجایی که سنگ‌های مرجانی مصنوعی رنگ شده هستند می‌توان این سنگ‌ها را با آغشته به استون کرد و داخل یک پارچه سفید رنگ قرار داد در صورتی که پارچه قرمز شد یعنی این سنگ‌ها هم رنگ شده هستند.

همچنین در صورتی که به پلاستیکی بودن آن شک دارید آن را داخل جوهرنمک یا هیدروکلریک اسید بگذارید، سنگ مرجان اصل به دلیل داشتن کلسیوم کربنات واکنش نشان داده و تجزیه می‌شود ( در این روش سنگ مرجان اصل از بین می‌رود).

همچنین روش‌های علمی دیگری با استفاده از میکروسکوپ، مادون قرمز و … وجود دارد که توسط گوهرشناسان و متخصصین این حوزه انجام می‌شود.

سنگ مرجان در ایران

همانطور که می‌‌دانید کشور ایران دارای منابع طبیعی بسیاری است که از جمله آن می‌توان به انواع معادن و همچنین سنگ‌های با ارزش اشاره کرد. در جنوب ایران در خلیج همیشه فارس و در جزایری مثل قشم، خاراک، لاوان، هرمز، هنگام و …. می‌توان بیش از 150 نوع از سنگ‌های مرجانی وجود دارد که این عدد یعنی حدود 8 درصد از کل ذخایر سنگ‌های مرجانی در کل جهان. اما متاسفانه همیشه وجود افراد سودجو و دلال باعث می‌شود که به دلیل برداشت غیرقانونی و بیش از اندازه، گونه‌های این سنگ با ارزش به خطر بیفتد که به تازگی دوستداران محیط‌ زیست تلاش کردند تا بتوانند تا حدی از این صید بیش از اندازه جلوگیری کنند.

فواید و خواص سنگ مرجان

همراه داشتن سنگ مرجان قرمز برای افراد بسیاری مفید است. پوشیدن مرجان قرمز می‌تواند سلامتی، قدرت ، موقعیت ، اقتدار ، احترام اجتماعی و همچنین فرماندهی را به همراه داشته باشد.

سنگ قیمتی قرمز مرجانی شجاعت می‌بخشد و به شما در غلبه بر ترس و عصبی شدن فرد کمک می‌کند. این بهترین سنگ قیمتی است که می‌تواند باعث افزایش عزت نفس فرد دارنده شود. این سنگ قیمتی دارای اثرات شفابخش شگفت انگیزی است. این کمک می‌کند تا بر مشکلات مختلف پوست، مانند جوش، آکنه و غیره غلبه کنید.

 

خواص سنگ مرجان بر جسم

سنگ مرجان برای درمان بیماری‌های مثل غش، سکته، کم‌خونی، راشیتیسم و کمبود آهن کاربرد دارد. همچنین از این سنگ قیمتی می‌توان انتظار تقویت  قلب، سیستم خون‌رسانی، معده و دستگاه گوارش را داشت. در نظر داشته باشید که مرجان برای  پایین بودن فشار خون، نازایی، متابولیسم بدن، جنون، صرع و تنظیم عادت ماهیانه مفید است.

خواص سنگ مرجان بر روان

سنگ مرجان انرژی منفی چشم یا چشم‌زخم را دور می‌کند و مانع از راه یافتن خیالات شیطانی به فکر می‌شود و محافظ بسیار خوبی به حساب می‌آید. از دیدن خواب‌های پریشان جلوگیری می‌کند. باعث انعطاف‌پذیری شده و نشاط و سرزندگی را به زندگی وارد می‌کند.

 

تاثیر مرجان بر چاکراه

تاثیر سنگ مرجان بر چاکرای ریشه و شکمی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *