سنک, وبلاگ

سنگ هفت چاکرا سلامتی

سنگ چاکراه سلامتی

با توسعه علم و پژوهش‌های پزشکی در طول زمان، درمانی به نام چاکرا که از ریشه سانسکریت برمی‌گردد به وجود آمده است و مردم امروزه به درمان هفت چاکرا که در بسیاری از رشته‌های ورزشی و علمی-پزشکی برای جسم و روح انسان به کار برده می‌شود اعتقاد دارند.

از نشانه‌های این بیماری می‌توان به بی حوصلگی و کسلی مداوم و اعصاب ضعیف و زود ناراحت شدن اشاره کرد که در این صورت اختلالی در چاکراهای فرد ایجاد شده و آن‌ها تعادل ندارند. برای ادامه مطلب همراه صنایع پارسی باشید….

 

چاکرا چیست؟

معنی این واژه به زبان سانسکریت چرخ می‌باشد که محل آن در ستون فقرات و کالبد فرد می‌باشد که دارای مراکز هفتگانه ( هفت چاکرا ) انرژی است و به صورت کلی رابط میان جسم و روح فرد می‌باشد. چاکراها دائما در حال چرخش هستند. آن‌ها در سرتاسر بدن فرد از میان شبکه‌ی مجراهای باریکی به اسم نادی به شکل دوار جریان دارند. چاکراها را نیروی زندگی می‌نامند. تقریبا 72000 نادی در کالبد انسان وجود دارد که چاکراها روی نادی‌های مهم قرار دارند و در ستون فقرات امتداد دارند.

عضوهای مهم کالبد فیزیکی توسط اصلی ترین چاکراها مدیریت می‌شوند و از آن‌ها انرژی دریافت می‌کنند.

 

معرفی چاکراها

چاکراها که در نقاط کالبد انسان به عنوان منابع انرژی قرار دارند دارای هفت چاکرا متفاوت از قسمت نشیمن گاه بدن تا کف سر هستند. آن‌ها عبارتند از:

  • چاکرای ریشه
  • خاجی
  • خورشیدی
  • قلب
  • گلو
  • چشم سوم یا پیشانی
  • فرق سر

این هفت چاکراها از نظر رنگ رنگین کمانی، وضعیت جایگاهی قرارگیری روی بدن، کارایی و همچنین نمادهای شناسایی باهم فرق دارند. در ادامه هفت چاکرا متنوع را همراه با خصوصیات خاص خود به ترتیب معرفی می‌کنیم.

 

چاکرای ریشه (چاکرا مولادهارا)

چاکرای ریشه در پایین ستون فقرات در بخش نشیمن‌ گاه یا بین مقعد و آلت تناسلی می‌باشد. رنگ آن قرمز است. این چاکراه اگر متعادل باشد موجب به وجود آمدن خودجوشی، فعالیت، آزادی و قدرت رهبری در فرد می‌شود.

اما اگر چاکرای ریشه متعادل نباشد موجب عملکرد ناهماهنگ و همچنین باعث خشم، رفتارهای فکر نشده و پرخاشگری می‌شود. از نشانه‌های عملکرد ناهماهنگ و نامتعادل چاکرا ریشه می‌توان به افرادی اشاره کرد که در حیات خود دارای تردید و دودلی هستند و کم کار می‌کنند و آن دسته که ناگهان از کوره در می‌روند و خشمگین می‌شوند. همچنین افرادی که دارای یبوست یا اضافه وزن هستند.

به منظور ایجاد تعادل چاکرای ریشه می‌توانید از فنون یوگا (حرکات جنگجو، درخت، عقاب و کودک) استفاده کنید.

 

چاکرای خاجی (چاکرای هارا یا چاکرا سوادهیستانا)

چاکرای خاجی دقیقا بالای چاکرای ریشه در میان استخوان لگن و ناف قرار دارد و شامل عضوهای داخلی بدن مانند مثانه، کلیه، رحم و تخمدان می‌باشد. قرمز و نارنجی رنگ‌های مربوط با چاکرای خاجی می‌باشند. عنصر این نوع چاکرا احساسات روانی و آب می‌باشد. چاکرای خاجی اگر دارای تعادل باشد موجب به وجود آوردن آسایش، شهامت، امنیت، جاه طلبی و خلاق شدن فرد می‌شود.

اما در وضعیت تعادل نداشتن موجب به وجود آمدن خودخواهی، سنگدلی و افسردگی می‌شود. این نوع چاکرا با موارد خلاق بودن، اعتماد به نفس، نیاز جنسی، عواطف و قدرت ایجاد رابطه با سایر افراد در ارتباط است.

ریشه، دومین چاکرا از هفت چاکرا است که امکان دارد موجب عملکرد ناهماهنگ در سنین بلوغ شود که این رویداد ناشی از عواملی مانند کمبود توجه و نوازش در زمان کودکی می‌باشد که بعضا هم موجب سرکوب میل جنسی می‌شود که در سنین بزرگسالی موجب افراط در رابطه یا سرکوب میل جنسی خواهد شد. در انواع حاد‌ تر باعث می‌شود فرد به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند.

زیربنای این چاکرا، چاکرای ریشه می‌باشد و پیشنهاد می‌شود ابتدا چاکرای ریشه آزادسازی شده و متعادل شود تا تعادل در چاکرای دوم حفظ شود و بتوان جهت آزاد سازی این چاکرا ارتباط بهتری ایجاد کرد.

برای پیشرفت و متعادل کردن چاکرای خاجی می‌توانید فعالیت‌هایی مانند رقصیدن، بروز عشق و محبت و کارهای خلاقانه را انجام دهید. فنون رقصنده، الهه و کبوتر حرکاتی از یوگا هستند که برای این چاکرا مناسب اند.

 

چاکرا خورشیدی (چاکرا مانی پورا)

چاکرا خورشیدی دقیقا در بالای چاکرای خاجی است که در بالای معده و بخش‌های بالای شکم در امتداد ناف قرار دارد. چاکرا خورشیدی شامل اندام‌های درونی و دستگاه گوارشی می‌باشد. نارنجی کم حال، سبز روشن و زرد رنگ‌های مربوط با این چاکرا هستند. نشانه چاکرا خورشیدی اعتماد به نفس است و رابطه نزدیکی با عنصر آتش دارد.

چاکرا خورشیدی اگر دارای تعادل باشد موجب انظباط داخلی، توانایی سامان دهی و اعتماد به نفس می‌شود و این زمانی اتفاق می‌افتد که موجب پیشرفت در اعتماد به نفس، هویت فردی و کارکرد گوارش شود.

ولی اگر تعادل نداشته باشد موجب ایجاد تن پروری، راحت طلبی، امید نداشتن و ترس می‌شود. از نشانه‌های این حالت می‌توانیم به ایجاد درد در ناحیه شکمی و مشکلات گوارشی و حس کمبود عزت نفس اشاره کنیم. عملکرد دیابت و کبد بستگی به چاکرای خورشیدی دارد. یکی از مثال‌های عدم عملکرد چاکرا خورشیدی وقتی است که بچه‌ای برای خواستن چیزی پافشاری می‌کند.

شما می‌توانید از طریق فنون مناسب قایق، سلام خورشید و حرکت کوه مربوط به یوگا به بهبود چاکرا خورشیدی بپردازید.

 

چاکرا قلب (چاکرا آناهاتا)

چاکرا قلب چاکرا چهارم از هفت چاکرا در بدن می‌باشد. این چاکرا در دور و بر قلب در وسط سینه قرار دارد. صورتی و سبز رنگ‌های مربوط با این چاکرا هستند. نشانه چاکرا قلب بخشش، عشق و شفقت است. چاکرا قلب در وضعیت تعادل مواردی را ایجاد می‌کند که عبارتند از حسودی، بی رحمی، سردی، مادی گرایی، حس بی ارزش بودن و حس نا امنی.

فشار خون به چاکرا قلب بستگی دارد. برای پیشرفت در چاکرا قلب می‌توانید از فنون یوگا مانند حرکات کبری، شتر و سگ سربالا استفاده کنید.

 

چاکرا گلو (چاکرا وشودها)

چاکرا پنجم یا گلو در قسمت گلو قرار دارد و با ناحیه‌های گلو، ارتباط، گفتار و آلرژی‌ها ارتباط دارد. این چاکرا با رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای مرتبط است. چاکرا گلو با صدای فرد به صورت مستقیم در ارتباط است و شامل صدایی است که از گلوی فرد خارج شده و شنیده می‌شود و نیز شامل صدایی است که حقیقت درونی شما را نشان می‌دهد.

در صورتی که چاکرا گلو دارای تعادل باشد، مواردی را در پی دارد که عبارتند از صبوری، آرامش، هدف گرایی و همچنین استقامت.

ولی در حالت عدم تعادل مواردی را به دنبال دارد که آن‌ها تنهایی، خجالت، محافظه کاری بیش از اندازه و درون گرایی می‌باشند.

چاکرا گلو در حالت تعادل درباره‌ی آزادانه و قدرتمندانه صحبت کردن با خود یا دیگران راجع به حقیقت درون خود به فرد کمک می‌کند.

برای بهبود چاکرا پنجم می‌توانید از فنون مناسب یوگا، حرکات چرخش گردن، ایستادن روی شانه و ایستادن روی سر استفاده کنید.   

 

چاکرا چشم سوم (چاکرا پیشانی آجنا)

چاکرا ششم از هفت چاکرا ، چشم سوم نام دارد که محل آن در میان دو ابرو در پیشانی فرد می‌باشد. دو رنگ بنفش روشن و نیلی با چاکرا چشم سوم در ارتباط هستند. نماد این چاکرا جهان بینی، جایگاه حقیقت درونی و طرز رفتار بیرونی فرد از یکپارچگی در زندگی می‌باشد. در حقیقت این چاکرا جایی است که توانایی روانی فرد در آنجا قرار دارد.

اگر چاکرا چشم سوم تعادل نسبی اش را داشته باشد باعث می‌شود فرد واضح تر مسائل را درک کند و مثبت فکر کردن و تله پاتی او نیز بیشتر خواهد شد.

اما در وضعیتی که اختلالی در این چاکرا به وجود آید یا متعادل نباشد باعث می‌شود فرد خرافات را باور کند، زود باور شود و تحمیل باورهای دیگران را می‌پذیرد. از موارد ناشی از عدم عملکرد درست این چاکرا می‌توان به بینایی و حافظه ضعیف اشاره کرد.

برای بهبود تعادل این چاکرا می‌توانید از فنون یوگا استفاده کنید. حرکات کودک، آسان و حرکت گاو یا گربه.

 

چاکرا فرق سر یا تاج (چاکرا ساهاسرارا)

چاکرا هفتم و آخر فرق سر یا تاج می‌باشد و محل آن در بالای فرق سر است. این چاکرا خود معنوی فرد، افکار ذهنی او، خرد و باهوشی او را نشان می‌دهد و به همین خاطر جایگاهش در خارج از بدن قرار دارد. رنگ‌های طلایی، بنفش پر رنگ و سفید درخشان با این چاکرا ارتباط دارند. نماد چاکرا فرق سر فکری است که باورد دارد شما یک روح هستید که هم اکنون انسان بودن را می‌گذرانید.

این چاکرا در وضعیت متعادلش، خلاق بودن، شعور و نوع دوستی را در فرد به همراه دارد. اما اگر متعادل نباشد موجب می‌شود فرد مغرور شود و همچنین به خیالبافی بپردازد. این چاکرا با تکامل روح به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کند. برای بهبود عملکرد چاکرا هفتم می‌توانید از حرکات یوگا ( جسد بی جان و ایستادن بر روی سر ) استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *