سنک, وبلاگ

خواص سنگ شاه مقصود

خواص سنگ شاه مقصود

تسبیح یکی از اشیا مذهبی است که سابقه دیرینه دارد و از گذشته تا به حال برای ذکر گفتن استفاده می‌شده است. تسبیح‌های قدیمی عموما از گل پخته شده و یا از سنگ‌های تزئینی مختلف ساخته می‌شده‌اند. معمولا برای ساخت تسبیح استانداردهای نانوشته‌ای وجود دارد از جمله اینکه معمولا تعداد آن 101 دانه و به سه قسمت تقسیم می‌شوند. یکی از سنگ‌هایی که در ساخت تسبیح بسیار مشهور و معروف است سنگ شاه مقصود است. معمولا تسبیح‌های ساخته شده از این سنگ برای هدیه و سوغاتی بسیار ارزشمند و گران‌بها هستند به طوری که شهرت آن جهانی است. در ادامه به معرفی و توضیح خواص سنگ شاه مقصود می‌پردازیم. همراه صنایع پارسی باشید…

معادن سنگ شاه مقصود

استخراج این سنگ معروف از معدنی در غرب زیارتگاه امام ‌زاده شاه مقصود در شهر قندهار افغانستان که از نوادگان امام کاظم (ع) هستند انجام می‌شود. نام دیگر تسبیح‌های شاه مقصودی تسبیح‌های پادزهری هستند که با کیفیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند، مثل سایر اجناس، انواع تقلبی این سنگ گران قیمت نیز ساخته شده‌اند که بعضی از طرفداران آن را دچار چالش در خرید آن می‌کند.

همچنین تسبیح شاه مقصود یکی از علاقمندی‌های جذاب برای افراد کلکسیونر می‌باشد که دوست دارند از سنگ‌های تزئینی مختلف برای خودشان کلکسیون بسازند، بسیار جذاب و پرطرفدار است.

انواع تقلبی این سنگ یا چینی و یا از سنگ‌های جلال آباد افغانستان هستند.

روش تشخیص سنگ شاه مقصود اصلی و تقلبی

روش تشخیص سنگ شاه مقصود اصلی و تقلبی

نحوه تشخیص سنگ شاه مقصود اصلی

مهم‌ترین ویژگی که سنگ شاه مقصود اصلی را از نوع غیر اصل و تقلبی آن می‌توان تشخیص داد معدن آن است. معدن اصلی این سنگ کشور افغانستان است. اگر این امکان برای شما وجود دارد که کشور مبدا آن را تشخیص دهید می‌توانید از آن مطمئن شوید.

روش دیگر برای تشخیص اصلی بودن آن رنگش است. عده زیادی معتقدند که سنگ شاه مقصود اصلی به رنگ زرد است. همچنین عده‌ی دیگر سبز یا انگوری را رنگ اصلی می‌دانند، اما متخصصان حوزه سنگ شناسی به وضوح بیان کرده‌اند که سنگ شاه مقصود اصلی به رنگ‌های زرد، زیتونی، مشکی، قرمز، نباتی، سبز و انگوری از معادن کشور افغانستان قابل استخراج است.

تنها تفاوتی که میان رنگ برای این سنگ‌ها اشاره شده است، در بحث قیمت است. قیمت نوع زرد رنگ شاه مقصود دارای ارزش بالاتری نسبت به دیگر انواع آن است

 

رنگ‌های سنگ شاه مقصود

اما در مورد انواع با ارزش آن باید گفت که با ارزش‌ترین سنگ شاه مقصود رنگ زرد به رنگ کدو است، همچنین هر چقدر که دارای خال و یا لک کمتری باشند مرغوب‌تر هستند.

رنگ‌های دیگر آن مثل قهوه‌ای، سیاه و مایل به سبز دارای تنوع و ارزش کمتری هستند که معمولا از آن‌ها تسبیح درست می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که در تهیه این سنگ‌ها وجود دارد این است که معمولا استخراج آن‌ها غیر اصولی و با استفاده از مواد منفجره و تخریب انجام می‌شود که همین موضوع باعث از بین رفتن مقداری از آن در هر بار استخراج صورت می‌گیرد و از آنجایی که سنگ شاه مقصود یک سنگ کمیاب با معادن استخراج محدود است باید دراستخراج آن جانب احتیاط را به عمل آورد.

خواص معنوی سنگ شاه مقصود

این سنگ و این تسبیح  مثل همه سنگ‌های قیمتی خواص و قابلیت‌های زیادی در محیط پیرامون خودشان دارند که با هم بررسی می‌کنیم.

در بررسی خواص سنگ شاه مقصود می‌توان به ایجاد و برقراری صلح و دوستی اشاره کرد. این سنگ در فرهنگ دینی و مذهبی هم بسیار مورد توجه و اهمیت بوده است و به دلیل ارزشمندی این سنگ در صورت استفاده از آن برای ذکر و دعا موجب افزایش روزی و پر رونق شدن کسب و کار می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این سنگ بالابردن قدرت جسمی، درمان بیماری، دفع انواع انرژی‌های منفی و … است. اما در زمینه خواص معنوی و مذهبی آن هم افزایش و حفظ پاکدامنی برای افرادی است که از آن استفاده می‌کنند.

در صورتی که از نوع اصل این سنگ استفاده کنید به دلیل وجود ارتعاشاتی که به محیط اطراف خود ساطع می‌کنند باعث هماهنگی و فعالسازی عصب‌های بدن می‌شود. در همین راستا از این سنگ برای بهبود جریان خون، افزایش احساس شادی و سرخوشی و درمان افسردگی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *