سنک, وبلاگ

خواص سنگ عقیق چیست؟ | سنگ عقیق

خواص سنگ عقیق چیست؟ | سنگ عقیق

سنگ عقیق یا به نام لاتین آن Agate یکی از گران‌‌بهاترین سنگ‌هایی است که در زمره سنگ‌های قیمتی قرار می‌گیرد. در ادامه بحث به انواع سنگ عقیق، تاریخچه آن، محل پیدایش این سنگ، عقیق تراشی، کاربرد و خواص این سنگ می‌پردازیم. همراه صنایع پارسی باشید…

 

انواع سنگ عقیق

سنگ عقیق انواع بسیار زیادی دارد و می‌توان انواع عقیق را:

  • عقیق آبی
  • عقیق قهوه‌ای
  • عقیق توده‌ای
  • عقیق سلیمانی (نگین انگشتر حضرت سلیمان)
  • عقیق سبز
  • عقیق سرخ
  • عقیق زرد

دانست.

عقیق زرد نیز یکی از رایج ترین و متداول ترین انواع سنگ عقیق در بین مردم ایران است.

 

تاریخچه سنگ عقیق

استفاده از سنگ‌های قیمتی تقریباً عمری به اندازه عمر بشر دارد و پیدایش آن بر می‌گردد به پیدایش بشریت به شکلی که از دیرباز در میان افراد مرسوم بوده است که از زیورآلات و سنگ‌های قیمتی استفاده بسیاری می‌کردند.

عقیق تقریباً از سده سه و چهار میلادی جزو سنگ‌های است که مردم از آن استفاده می‌کردند و نام عقیق و نام لاتین عقیل که Agate از شبه جزیره سیسیل ایتالیا گرفته شده است.

 

محل پیدایش سنگ عقیق

سنگ عقیق را می‌توان در کشورهایی نظیر استرالیا، چین، ماداگاسکار، مکزیک، مغولستان، نامبیا، برزیل، اروگوئه و هند یافت. عقیق یمن یکی از گرانبهاترین و معروف‌ترین انواع عقیق هست که قیمت نسبتا بالایی هم دارد.

به دلیل نزدیکی کشور یمن به ایران در کشورمان نمونه‌های مختلفی از سنگ عقیق یافت می‌شود.

 

سنگ عقیق در ایران

سنگ عقیق در ایران

عقیق در ایران

عقیق تقریباً شناخته‌شده‌ترین سنگ برای ایرانیان در میان ۴ سنگ معروف (زمرد، فیروزه، الماس و عقیق) است. دلیل معروفیت سنگ‌ عقیق در کشور ما این است که بر اساس باورهای مذهبی و دینی که در فرهنگ ایران وجود دارد، سنگ عقیق را جزو سنگ‌های کریمه (سنگ‌های کریمه سنگ‌هایی است که در اسلام و در روایت مسلمانان موجود است) نام‌گذاری کرده‌اند.

روایتی در مورد سنگ عقیق وجود دارد که انگشتر عقیق باعث ایجاد آرامش، تقویت اعتماد به نفس، غلبه بر نیروها و انرژی‌های منفی و در نهایت کاهش فقر و تنگدستی را به همراه دارد. همچنین نوع از عقیق که به نوع سلیمانی و یا باباقوری ( در زبان لاتین به آن اونیکس گفته می‌شود.) گفته می‌شود برای کسب قدرت و دفع چشم زخم مفید است.

 

عقیق تراشی

یکی از خصوصیات جالب سنگ‌ها و به خصوص سنگ‌ عقیق، عقیق تراشی است. این است قابلیت کنده‌کاری بر روی بدنه خود و نقش انداختن را داراست. همچنین تولید اشیای کوچک تزئینی و هنری باعث زیبایی، تنوع و در نهایت پذیرش این سنگ از سوی مخاطبان می‌شود.

 

کاربرد سنگ عقیق

با توجه به عمر طولانی این سنگ از عقیق برای اموری مثل نمونه برافروختن آتش، شکار کردن حیوانات، برای پاک کردن ناخن و … بهره برده می‌شده. در سال‌های بعد و با برخی پیشرفت‌ها از این سنگ برای ساخت ظروف و کاسه استفاده‌ می‌کردند.

به عنوان مثال در امپراتوری بیزانس یا همون روم شرقی و در شهر قسطنطنیه ذکر از ظروف و کاسه‌های از جنس عقیق استفاده می‌کردند. استفاده از این ظروف در بین خانواده های اشرافی اروپا مرسوم بوده و در دوره رنسانس بسیاری از اروپاییان این ظروف را جمع آوری می‌کردند.

یکی از موارد بسیار جالب در مورد عقیق این است که بیش از ۳۰۰۰ کاسه از جنس سنگ عقیق توسط پادشاه پونتوس، مهرداد انبار شده که به عنوان یکی از زیباترین و قیمتی‌ترین گنجینه مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. در سال‌های اخیر از این ظروف در موزه لوور فرانسه رونمایی شد.

 

دستبند سنگ عقیق

دستبند سنگ عقیق

خواص سنگ عقیق

روایتی در مورد سنگ عقیق وجود دارد که انگشتر عقیق باعث ایجاد آرامش، تقویت اعتماد به نفس، غلبه بر نیروها و انرژی‌های منفی و در نهایت کاهش فقر و تنگدستی را به همراه دارد. همچنین نوع از عقیق که به نوع سلیمانی و یا باباقوری ( در زبان لاتین به آن اونیکس گفته می‌شود.) گفته می‌شود برای کسب قدرت و دفع چشم زخم مفید است. برای سنگ عقیق خواص مختلفی ذکر شده که با توجه به انواع سنگ عقیق این خواص می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به انواع مختلف سنگ عقیق با توجه به نوع آن اشاره خواهیم کرد:

 

خواص سنگ عقیق آبی نواری

سنگ عقیق آبی نواری برای کسانی که کارشان با صحبت کردن و انتقال پیام درگیر است بسیار کاربرد دارد. از این سنگ برای افرادی نظیر وکلا استفاده می‌شود. تاثیر جسمانی که سنگ عقیق آبی نواری دارد برای درمان گلودرد، لارنژیت، بیماری‌های تیروئید و مشکلات گفتاری هست. از بعد احساسی این سنگ برای اعتماد به نفس بالا، ایجاد آرامش و تقویت گفتار بسیار مفید است.

 

خواص سنگ عقیق شجری

از سنگ عقیق شجری برای استحکام بخشیدن استفاده می‌شود افرادی که بیماری دارند و یا برای بالا بردن نیروی جسمی و فیزیکی خود نیاز به تمرین و ممارست دارند می‌توانند از سنگ عقیق شجری استفاده کنند. همچنین این سنگ برای درمان کمردرد، بیماری‌های گردن، کم خونی ،کاهش استرس و رفتارهایی که باعث کمبود عزت نفس می‌شود بسیار مفید است. از نظر احساسی سنگ عقیق شجری باعث می‌شود که الگوهای مخرب زندگی کم شود، تفکرات منفی از انسان دور گردد و ایجاد حس و حال خوب و دید مثبت نسبت به زندگی به بار می‌آورد.

 

خواص سنگ عقیق خزه ای

یکی از خواصی که برای سنگ عقیق خزه‌ای ذکر شده است، ایجاد اعتدال در سرتاسر بدن است. این سنگ باعث تثبیت عملکرد دستگاه ایمنی بدن، ارتقاء گردش خون و دستگاه گوارش می‌شود. همچنین باعث ایجاد خلق و خوی مناسب انسان و تقویت نیروی اراده می‌گردد.

 

سنگ ماه تولد

خواص سنگ عقیق به عنوان سنگ ماه تولد متولدین ماه مهر، مرداد، بهمن و شهریور می‌توان استفاده کرد که دارای انرژی جادویی می‌باشد. همچنین به عنوان سنگی برای درمان چشم زخم استفاده می‌شود که در روزگاران قدیم از آن استفاده می‌کردند و بسیار کاربرد داشته است.

در صورت تمایل برای مطالعه انواع سنگ قیمتی و یا صنایع دستی ایرانی برای لینک آن کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *