سنک, وبلاگ

فواید و خواص سنگ چشم ببر چیست؟

فواید و خواص سنگ چشم ببر چیست؟

در این مقاله به بررسی سنگ چشم ببر، انواع آن، مزایا، فواید و خواص سنگ چشم ببر می‌پردازیم. همچنین برای آشنایی و افزایش اطلاعت شما مقالات دیگری در رابطه با خواص انواع سنگ‌های قیمتی در سایت صنایع پارسی منتشر شده است. امیدواریم با مطالعه این مقالات نیاز شما برطرف شود و بتوانیم در حفظ و نگهداری صنایع دستی ایرانی و هنر این مرزبوم قدمی هر چند کوچک برداریم.

سنگ چشم ببر چیست؟

سنگ چشم ببر سنگی است که چشم نوازی خاصی دارد. دلیل این موضوع رنگ منحصر به فرد آن است. رنگ طبیعی سنگ چشم ببر در طیف طلایی به سمت قهواه‌ای است. رنگ‌های سطح این سنگ به شکل راه راه به ‌وجود آمده است.

کانی شناسی چشم ببر

این سنگ با ساختار شیمیایی SiO2 دسته‌ای دیگر از سنگ‌های دگرگون شده از خانوده مادر کوارتز ‌می‌باشد. نکته قابل توجه در مورد این سنگ این است که بر اساس تغییرات بسیار کوچکی ساختار شیمیایی آن متفاوت از نمونه دیگر می‌شود.

دلیل نام گذاری سنگ چشم ببر

دلیل نام‌گذاری این سنگ به این نام را در شکل آن می‌توان جستجو کرد. شکل این سنگ شبیه به چشم گربه است. با توجه به ساختار کانی این سنگ، تقریبا شکل‌ اکثر این نگین‌ مشابه به چشم گربه پدیدار می‌شود و این موضوع باعث این نام‌گذاری است.

دلیل دیگر این نام‌گذاری را در تشعشع نور این سنگ می‌توان جستجو کرد. زمانی که نور به چشمان گربه می‌تابد، نور منعکس می‌شود. در سنگ چشم ببر، نیز این موضوع مشاهده می‌شود که هنگامی که زیر نور قرار بگیرد، نور آن منعکس می‌شود.

سنگ چشم ببر را در کجا پیدا کنیم؟

مکان پیدایش این سنگ در اکثر نقاط کره زمین وجود دارد و دلیل این موضوع به شکل مشخص روش تشکیل و شکل‌گیری سنگ چشم ببر است. اما اگر بخواهیم بیشترین مقدار از این سنگ را استخراج کنیم باید به سراغ کشورهای آفریقای جنوبی (اولین بار در آفریقای جنوبی این سنگ دیده شد) و تایلند برویم. علاوه و کمیت که در این مکان‌ها وجود دارد، کیفیت این سنگ در این مناطق بسیار بالاتر از دیگر مکان‌ها است.

در مناطق دیگری نظیر اسپانیا، چین، برمه، برزیل، کانادا، نامبیا، استرالیا و هند نیز این سنگ یافت می‌شود. محبوبیت این سنگ در میان مردم این کشورها بسیار بالاست و مهم‌ترین دلیل برای این موضوع، خواص سنگ چشم ببر است که باعث این موضوع شده است.

رنگ‌بندی سنگ چشم ببر

طیف رنگی که سنگ چشم ببر از آن تشکیل شده است بسیار حیرت انگیز و متفاوت است نسبت به دیگر سنگ‌ها، همراه صنایع پارسی باشید تا در ادامه دلیل این موضوع را برایتان بازگو نماییم.

این سنگ قابلیت این را دارد که در رنگ‌های راه راه خود از رنگ طلایی تا طیف زرد استفاده نماید. همچنین طیف رنگی قهوه‌ای تا قرمز نیز بسیار در نمونه‌های مختلف سنگ چشم ببر به چشم می‌خورد.

بسیار برایتان جذاب خواهد بود اگر بدانید که در انواع مختلف این سنگ ساختار راه راه، ساختار لایه‌ای و ساختارهایی بر مبنای الگوهای مختلف را می‌توانید مشاهده نمایید.

سنگ چشم ببر چگونه تشکیل می‌شود؟

سنگ چشم ببر یک نوع از ماده و یا به اصطلاح کوارتز است. این مواد از آزبست (پنبه کوهی) کروسیدولیت به رنگ آبی و خاکستری ایجاد شده است.

نکته مهم هنگام ایجاد تراش

اگر می‌خواهید شکل چشم ببری یا همان چشم گربه‌ای این سنگ به خوبی پدیدار شود و در واقع خواص سنگ چشم ببر در آن باقی بماند. نیاز است که هنگام تراش دقت کافی را داشته باشید و به شکل جهت دار و موازی با طول ساختار درونی سنگ چشم ببر این برش صورت گیرد. لازم است بدانید که اگر تراش به درستی صورت نگیرد در نهایت یک سنگ قهوه‌ای نزدیک به مشکی بدون جان و بدون رنگ بازی در دست داشته باشید.

روش تشخیص سنگ چشم ببر اصل و طبیعی چگونه است؟

برای تشخیص اصل بودن و یا غیر اصل بودن این سنگ از روش‌های تست خش، بازی رنگ، وزن و تست اثر چشم گربه استفاده می‌کنیم.

از نظر سختی، این مقیاس برای سنگ چشم ببر طبیعی بین 6.5 تا 7 قابل سنجش است. دلیلی که چشم ببر می‌تواند روی شیشه خش بیندازد و خودش هیچی خشی بر ندارد، همین موضوع است. از این روش به جهت تشخیص سنگ چشم ببر اصل با پلاستیک همین است. فراموش نکنید که این عمل را با شدت پایین انجام دهید تا سنگ دچار آسیب شود.

راه دیگر به جهت تشخیص چشم ببر اصل با تقلبی آن بازی با رنگ است. این موضوع صرفا برای سنگ چشم ببر است. رنگ قهو‌ه‌ای و طلایی در این سنگ بازی بسیاری دارد و در مقابل چشم مخاطب تغییر می‌کند و این موضوع باعث تعجب او می‌شود.

روش دیگر آن که بسیار قابل اطمینان است، این است که بر اساس وزن آن این سنجش را انجام دهید. نیاز است که وزن حدودی این سنگ را داشته باشیم و سپس هنگام خرید از آن استفاده کنیم.

روش آخر هم در بالا عنوان شد با عنوان تست اثر چشم گربه (cat-eye effect) را در بخش بعدی که دلیل نام‌گذاری این سنگ هست می‌توانید مشاهده کنید.

انواع سنگ چشم ببر

برای سنگ چشم ببر دو نوع کلی داریم که به صورت زیر تقسیم شده است:

سنگ آهن ببری (چشم ببر ماتریکسی)

سنگ آهن ببری یا سنگی چشم ببر ماتریکسی یکی از انواع سنگ‌های چشم ببر است. این سنگ نوعی کوارتز – زغال سنگ قهوه‌ای با این ساختار (sio2+Fe2o3) است. استرالیا، برزیل، انگلیس، مکزیک از مناطق مهم این سنگ آهن ببری می‌باشند. همچنین این سنگ دارای چشم ببر، جاسپر سرخ و حدید است.

 

مارامبا

نوع دیگری از سنگ چشم ببر که جزو کمیاب‌ترین انواع سنگ‌های موجود است. معدن این سنگ در غرب کشور استرالیا و منطقه PILbara این سنگ را می‌توان یافت. این سنگ در واقع نوع فشرده شده‌ای از سنگ آهن ببری است.

این نوع سنگ می‌تواند دارای لایه‌های سفید، زرد، قرمز، آبی، سبز و سیاه باشد. وجود هر کدام از این لایه‌ها نمایان‌گر وجود یک مواد خاص است. لایه سفید نشانه کوارتز، زرد نشانه گوتیت، قرمز نشان دهنده هماتیت، آبی نشان دهنده کانی، سبز نمایانگر ترکیب گوتیت و کانی و سیاه نمایش دهنده هماتیت و مگنتیت است.

کاربرد و استفاده از سنگ چشم ببر

بیشترین استفاده و کاربرد که از سنگ چشم ببر می‌توان مشاهده کرد، دستبند است. دستبندهایی که در آن از چشم ببر استفاده می‌شود محبوبیت زیادی در بین مخاطبان دارد. همچنین از این سنگ در مهره‌های تسبیح، آویز و مدال، انگشتر و در نهایت در ساخت اشیا کلکسیونی استفاده می‌شود.

فواید و خواص سنگ چشم ببر

از زمان‌های دور مردمان بسیاری بر این باورند که همراه داشتن و نگه‌ داشتن سنگ چشم ببر در شکل‌های دستبند، گردنبند، و به شکل کلی زیورآلات یا در اصطلاح اکسسوری باعث خوش شانسی و یا حفظ از بلایا و حوادث طبیعی می‌شوند. از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این سنگ در بین قشر جوان نیز این مسئله است. همچنین زیورآلات این دسته از سنک‌ها در قالب کادو و هدیه خریداری می‌شود. در ادامه به دیگر خواص سنگ چشم ببر می‌پردازیم:

  • ایجاد آرامش و حس امنیت
  • کاهش چالش‌های مالی و کمک به رفع آن
  • تقویت اعتماد به نفس و اراده
  • سرحالی و سر زندگی
  • مقاومت در برابر بلایا و حوادث
  • افزایش تمرکز

موارد بالا به عنوان اصلی‌ترین خواص این سنگ اشاره می‌شود.‌

چشم ببر در چاکرا درمانی

چشم ببر دارای عناصری نظیر آتش و زمین است که در چاکرای سوم یا ناف کاربرد دارد. همچنین برای چاکرای دوم قابلیت خلاقیت و اندام را داراست. در ریشه اول نیز تاثیر‌های را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *