سنک, وبلاگ

سنگ چشم زخم – سنگ چشم نظر – سنگ باباقوری برای چشم زخم

سنگ چشم زخم – سنگ چشم نظر - سنگ باباقوری برای چشم زخم

موضوع چشم خوردن، چشم زخم و چشم نظر یکی از مواردی است که افراد بسیاری به آن اعتقاد دارند و افراد زیادی هم به آن اعتقاد ندارند. با توجه به این نگاه و احترام به عقاید مختلف، در صورتی که به این موضوع اعتقاد ندارید از مطالعه این مقاله خودداری کنید. اما بعد از آن تصمیم گرفتیم که مقاله‌ای را برای افرادی که به این مسئله اهمیت می‌دهند آماده کنیم. در این مقاله به سنگ چشم زخم ، آثار سنگ چشم نظر و روش‌های مقاله با آن اشاره می‌کنیم. در نهایت به معرفی خواص سنگ باباقوری برای چشم زخم می‌پردازیم و با توجه به این که مطالبی در مورد سنگ‌های قیمتی مختلف در سایت صنایع پارسی منتشر کردیم. در نهایت به معرفی خواص سنگ برای چشم زخم مناسب است می‌پردازیم.

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

چشم نظر چیست؟

برخی از افراد نوعی انرژی منفی در چشم‌هایشان دارند. زمانی که آن‌ها تحت تاثیر برخی عوامل باشند و به دیگران نگاه کنند ممکن است که فرد مقابل مورد چشم زخم قرار بگیرد. حال برخی افراد با توجه به سابقه چشم خوردن برای مقابله با آن از روش‌هایی نظیر همراه داشتن شی یا متنی که به نوعی تقدیس شده باشد استفاده می‌کنند. مثلا برخی افراد دعا و قسمت‌هایی از روایات و آیات کتب متبرکه را به همراه دارند. برخی دیگر از همراه داشتن سنگ‌ برای چشم زخم بهره می‌برند. در ادامه به صورت کامل به این بخش خواهیم پرداخت.

تعریف لغوی چشم نظر

از نظر لغوی: “چشم نظر به آزار و نقصانی گفتـه مـی شـود کـه بـر اثـر نگـاه از جانب کس یا کسانی، به شخص یا چیـزی مـی رسـد. کسی را که گمان می رود چشمش تأثیر بد دارد، تحت عناوین بدچشم و شور چشم می نامند.”

عوامل برای چشم خوردن

مهم‌ترین دلیلی که برای چشم خوردن وجود دارد حسادت است. افراد بسیاری به دلیل اینکه خود نمی‌توانند به چیزی یا موضوعی دست یابند به دیگران حسادت می‌ورزند و اگر این فرد چشم شور باشد دیگران مورد چشم نظر قرار می‌گیرند.

چه کشورهایی به این موضوع اعتقاد دارند؟

 

چه کشورهایی به چشم نظر اعتقاد دارند؟

چه کشورهایی به چشم نظر اعتقاد دارند؟

 

در بررسی اولیه که از فرهنگ‌های مختلف انجام گرفته است، موضوع چشم زخم فقط و فقط مختص ایران نیست. به صورت کلی می‌توان کشورها و فرهنگ‌های بسیاری را درگیر این موضوع دانست. مطرح‌ترین مناطق که با این موضوع چالش دارند عبارتند از:

  • انگلیس: در زبان انگلیسی به آن “Evil Eye” گفته می‌شود. (ممکن است که در باور و فرهنگ مردمان انگلیس این موضوع وجود نداشته باشد، اما با توجه به بین المللی بودن زبانشان از آن بسیار یاد شده است.)
  • عرب زبانان: در این زبان به آن “نظر” گویند.
  • یونانیان: در این فرهنگ آن را ” το μάτι ” نامیده‌اند.
  • اسپانیا: در این زبان”mal de ojo” چنین معنی می‌دهد.
  • ایتالیا: برای مردمان این کشور “malocchio” بیانگر این مفهوم است.
  • هاوایی: در این منطقه به عنوان “stink eye” از آن یاد می‌شود.

نکته: بیشترین منطقه‌ای که این موضوع در آن دارای اهمیت است، ایران و منطقه خاورمیانه است. این موضوع به حدی دارای اهمیت است که گردشگران این اشیا را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

نکته: یکی دیگر از باورهای مردمان حوزه خاورمیانه، ایرانیان، اعراب، مصری‌ها و حبشی‌ها بر این بوده است که کودکان و حیوانات بیشتر از دیگر افراد مورد چشم نظر قرار می‌گرفتند. بر همین اساس از بازوبندهایی برای مقابله با آن بهره برده می‌شود که حاوی مواردی برای این مقابله است.

 

چشم زخم در باور و تاریخ ایران

فرهنگ غنی و پربار کشورمان باعث شده با مستندات بیشتری در مورد این موضوع مواجه بشویم. برای مرور این مستندات همراه ما باشید.

در آثار ادبی و شعر شاعران نامدار ادبیات فارسی نظیر فردوسی و حافظ نمونه‌هایی از این مستندات موجود است. این اشعار به شرح زیر است:

“هر آنکه روی چو ماهت به چشم بد بیند             بر آتش تو به جز جان او سپند مباد.” غزلیات حافظ

“ندانم چه چشم بد آمد بر اوی                         چرا پژ مرید آن چو گلبرگ روی.”  شاهنامه فردوسی

با توجه به همین موضوع برای مقاله با آن چند روش وجود داشته است. از مطرح‌ترین این روش‌ها می‌توان به دود کردن اسپند، شکستن تخم مرغ و همراه داشتن و توسل به دعا و اشیای تقدیس شده اشاره نمود.

چشم زخم از دید اسلام

در کتب و مستندات اسلامی هیچ گونه اشاره‌ی مستقیمی به این موضوع، تبعات آن و روش‌های جلوگیری از آن موجود نیست. فقط و فقط در یک مورد از احادیث روایت شده از پیامبر اسلام به این موضوع و پیامدهای آن اشاره شده است. آن‌ هم در ابعاد بسیار کوچکی. بیشترین بحثی که در محافل اسلامی نقل می‌شود به این موضوع اشاره دارد که این موضوعات از خرافات می‌آید و ریشه درستی ندارد.

آیا چشم زخم یا چشم نظر توجیه علمی دارد؟

بعد از بررسی، تحقیق و مطالعه فراوان که دانشمندان بر روی این موضوع انجام داده‌اند و البته با توجه به ریشه تاریخی که در دیگر اعضای بدن وجود داشته است. این موضوع را بیان کردند که برخی از اندام‌های بدن انسان دارای نیروی مغناطیسی می‌باشد که دارای قدرتی است که قادر است بر روی محیط اطرافش تاثیر بگذارد. حال این تاثیرات خواسته یا ناخواسته می‌باشد.

آثار چشم نظر

اما برای این موضوع آثار زیادی در زندگی افراد به وجود می‌آید که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

  1. از دست دادن سلامتی
  2. پیشامد و حوادث عجیب
  3. از دست رفتن مال و مکنت
  4. از دست رفتن نزدیکان
  5. بد شانسی و بد اقبالی

روش جلوگیری از چشم نظر

شایع‌ترین راه برای مقابله با چشم نظر در ایران قدیم، منطقه خاورمیانه و آسیا این بوده است که تکه‌ای شیشه‌ای را که دارای یک چشم در وسط آن است در محل خانه و کار قرار می‌دادند. همچنین از این وسیله برای هدیه دادن نیز استفاده می‌شده است.

مقابله با چشم نظر

چندین راه برای مقابله با این موضوع وجود دارد که به دو مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. همراه داشتن دعا

مرسوم‌ترین دعا و یا آیه که برای این امر در بین افراد متدین وجود دارد سوره “آیه الکرسی” و آیه “وان یکاد …” است. البته چند مورد مطرح دیگر نیز وجود دارد.

  1. استفاده از سنگ برای چشم نظر

معروف‌ترین سنگ‌هایی که برای این موضوع وجود دارد، سنگ عقیق، سنگ فیروزه و سنگ باباقوری یا همان اونیکس است. در ادامه متن به توضیح مختصر هر کدام از این سنگ‌ها و دلایل که قادر هستند جلوی چشم زخم را بگیرند می‌پردازیم. همچنین توضیحات مفصل برای هر کدام از این سنگ‌ها در وبلاگ صنایع پارسی موجود است.

سنگ باباقوری برای چشم زخم

اولین سنگی که همیشه و هر کجا درباره چشم زخم و مقابله با آن عنوان شده است، سنگ باباقوری است. اما نکته قابل اهمیت درباره این سنگ این است که اصلا سنگی با این نام وجود ندارد. در واقع این نام یک سنگ نیست، این ساختار و روش ساخت سنگ است که به باباقوری معروف است.

شکل باباقوری به آرایش سنگ‌هایی گفته می‌شود که دارای طرح دایره یا بیضی بر روی خود است. این دوایر تشکیل شکلی شبیه چشم باباقوری را می‌دهد. به همین دلیل به آن باباقوری گفته می‌شود.

اگر در اینترنت عنوان سنگ باباقوری را جستجو کنید به این نتیجه می‌رسید که نام لاتین آن onyx است و در حقیقت به نام اونیکس یا عقیق سلیمانی بر‌ می‌گردد. همان‌ طور که از آن آن پیداست این یکی از انواع عقیق است.

مطالعه خواص سنگ اونیکس

دومین سنگ چشم نظر ، فیروزه

از بهترین و محبوبترین نگین‌های موجود که علاوه بر خاصیت مقابله با اثرات منفی و ایجاد آرامش دارای زیبایی خاص و چشم نوازی است سنگ فیروزه می‌باشد.

مطالعه خواص سنگ فیروزه

سنگ عقیق

مهمترین دلیلی که از عقیق در این لیست یاد می‌شود، نام بردن از آن توسط ائمه مسلمانان است. در روایات مختلفی داریم که امامان و معصومین از تاثیر انواع سنگ عقیق بر حفاظت، ایمنی و رفع بلا ذکر شده است.

مطالعه خواص سنگ عقیق

سنگ شرف شمس

برای این سنگ نیز مهمترین ویژگی درمان بیماری و به تاخیر انداختن بلا است. به همین جهت شرف شمس می‌تواند به عنوان سنگ برای چشم زخم تاثیر مثبت داشته باشد.

زمرد ، سنگ چشم نظر

این سنگ از گرانترین سنگ‌های موجود در طبیعت است. مهم‌ترین ویژگی آن نیز باطل کردن سحر و جادو است. این موضوع بسته به افراد مختلف متفاوت دارد که با توجه به هزینه بالا و ویژگی آن از زمرد برای مقابله با چشم نظر استفاده کنند.

سنگ حدید

دیگر سنگ قابل استفاده برای مقابله چشم زخم و چشم نظر سنگ حدید است. این سنگ به صورت مستقیم در از بین بردن نیروهای منفی موثر است.

در نهایت خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *