رزین, وبلاگ

ترکیب رزین و هاردنر چگونه است؟

ترکیب رزین و هاردنر چگونه است؟

در این پست قصد داریم در مورد ارتباط رزین و هاردنر و موارد مربوط به آن صحبت کنیم. همچنین جهت اطلاع بیشتر در مورد رزین و کاربردهایش و رزین پلی استر مقالات دیگری در سایت صنایع دستی پارسی منتشر کردیم. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک بالا به مطالعه آن‌ها بپردازید.

رزین و هاردنر

اما در این بخش به توضیح این مواد و دلیل مخلوط کردنشان می‌پردازیم.

هاردنر

یک ماده شیمیایی و تولید دست بشر است که به عنوان جزو دوم به رزین اضافه می‌شود. دلیل این موضوع در این است که خواصی را به رزین می‌افزاید که قابلیت‌های آن را بالا می‌برد. اگر از دید علمی بررسی نمایید هاردنر در این ترکیب نقش کاتالیزگر را بازی خواهد کرد. اما به زبان ساده اضافه کردن ماده هاردنر به رزین باعث انعطاف بیشتر آن می‌شود. این موضوع در استفاده‌های رزین به وضوح به کار می‌آید. در ادامه برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم.

 رزین

رزین را در مقالات قبلی توضیح دادیم، در ابتدای همین مقاله لینک آن موجود است. می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما با توجه به اینکه نیاز هست در این مطلب در رابطه با آن مواردی را توضیح دهیم اشاراتی مختصر به آن خواهیم نمود.

رزین یک ماده است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی فرآوری می‌شود. نوع طبیعی آن را در شیره درختان (معروف به صمغ) می‌توان یافت و نوع مصنوعی آن از ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه حاصل می‌شود.

ترکیب رزین و هاردنر

پر مصرف ترین نوع رزین که از انواع مصنوعی آن است، رزین اپوکسی می‌باشد. در واقع رزین اپوکی از ترکیب رزین و هاردنر تشکیل می‌شود. دقت نماید این ترکیب کردن کاملا بر اساس قواعد خاص و به صورت علمی انجام می‌شود. در صورتی که قصد آنجام آن را دارید بهتر است ابتدا روش کار آن‌را بدانید.

کاربرد رزین اپوکسی

بزرگترین و در عین حال ساده‌ترین خاصیتی که با افزودن هاردنر به رزین حاصل می‌شود، سفت بودن و ضد آب بودن آن است. الکل و استون تنها موادی هستند که قابلیت این را دارند که این ترکیب را در خود حل نمایند.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *