رزین, وبلاگ

کاربرد رزین چیست؟ – انواع رزین و کاربرد رزین در صنعت

کاربرد رزین چیست؟ - انواع رزین و کاربرد رزین در صنعت

گروه صنایع دستی پارسی، زمینه فعالیتش درباره‌ی صنایع چوب و انواع رزین و به شکل دقیق‌تر صنایع دستی شخصی سازی شده و محصولات تولید شده به وسیله دست است. زمینه فعالیت سایت صنایع پارسی باعث شده که در زمینه تخصصی صنایع چوب و رزین فعالیت کند و تمرکز بیشتری را بر روی این حوزه بگذارد. به همین دلیل کاربرد رزین چیست؟ عنوان مقاله‌ای است که در زیر عنوان صنعت رزین و کاربردهای آن قابل بررسی است. در این مقاله به بررسی کاربردهای رزین در زندگی روزمره و موارد مفید آن برای صنعت خواهیم پرداخت. همراه صنایع پارسی باشید…

 

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

 

موضوعاتی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

 

رزین چیست؟

رزین ماده‌ای ترکیبی و چسبناک هست که به دو صورت تهیه و فرآوری می‌شود:

  • رزین طبیعی
  • رزین مصنوعی

 

رزین چیست؟

رزین چیست؟

نکته قابل تامل در مورد رزین و کاربردش این است که رزین در صورتی که تحت شرایط خاصی (گذشت زمان) باشد، سخت‌­تر می‌­شود.

رزین ماده‌ای است که به صورت طبیعی در آب حل نمی‌­شود و بهترین حل کننده آن الکل می‌­باشد. افراد ماهر این حوزه بهترین نمونه رزین طبیعی موجود را شیره درخت کاج نام می‌برند که دارای بوی تندی است.

 

رزین طبیعی چیست؟

یکی از انواع رزین ‌ها، رزین طبیعی است که درصد بسیاری کمی از گیاهان، آن را تراووش می­‌کنند، البته در نظر داشته باشید برخی گیاهان دیگر ماده‌­ای شبیه به رزین را تراوش می­‌کنند. این ماده همانند رزین با آب واکنش نمی‌­دهد ولی نرم­‌تر و منعطف­‌تر از رزین است.

 

تشخیص رزین با کیفیت

تشخیص رزین از دیگر مواد یک مسئله است و تشخیص رزین با کیفیت مناسب و درخور، مسئله‌­ای دیگر که اهمیت فراوانی دارد. تشخیص دادن اشتباه رزین ممکن است عواقب دردناکی به همراه داشته باشد. بیان این مورد به خودی خود سختی کار را نشان می‌دهد. بهتر است در این رابطه چند مسئله را به خاطر داشته باشید:

1. بعضی از رزین‌­های گیاهی به خاطر داشتن ترکیبات ناپایدار، خاصیت فرار دارند.

2. برخی از ترکیبات رزین شامل ترکیبات هپتان هستند و هپتان هیدروکربنی است که امکان منفجر شدن در آن وجود دارد.

3. رنگ رزین طبیعی یا گیاهی تقریبا بین قهوه‌ای شفاف تا قهوه‌­ای تیره متغیر است. همچنین این ماده دارای میزان سختی متفاوتی است.

4. از دیگر انواع رزین ، رزین­ گیاهی و زینتی را می‌توان کهربا نام برد. رنگ کهربا معمولا طلایی است. رنگ مرسوم و متعارف رزین طبیعی طلایی تیره است. جالب است بدانید کهربا در نوع نادری به رنگ آبی موجود است.

 

انواع رزین 

 

انواع رزین

انواع رزین

 

 

انواع رزین­ را با توجه به ترکیبات شیمیایی مواد تشکیل‌­دهنده و کاربرد و مصارف آن به بخش‌های گوناگونی طبقه­‌بندی می­‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • رزین‌ پلی‌استر
  • رزین فنولیک
  • رزین‌ وینیل‌استر
  • رزین اپوکسی
  • سایر رزین‌ها

از انواع رزین ذکر شده در بخش بالا رزین‌­های اپوکسی بیشتر کاربرد دارند. به همین دلیل در این مقاله به توضیح مفصل‌تر در مورد این نوع رزین می‌پردازیم. در ابتدا این نوع رزین را معرفی می­‌کنیم و انواع دیگر رزین را در بخش‌ها و مقالات دیگر معرفی خواهیم کرد.

 

دیگر مقالات رزینی صنایع پارسی:

رزین پلی استر

 

رزین پلی استر

 

ترکیب رزین و هاردنر

ترکیب رزین و هاردنر

    ترکیب رزین و هاردنر چگونه است؟

رزین فنولیک چیست؟ - رزین ترموستاتیک

رزین فنولیک چیست؟ – رزین ترموستاتیک

    رزین ترموستاتیک- رزین فنولیک چیست؟

خرید رزین اپوکسی برای زیورآلات

خرید رزین اپوکسی برای زیورآلات

       خرید رزین اپوکسی برای زیورآلات

 

آموزش ترکیب چوب و رزین و مراحل آن

آموزش ترکیب چوب و رزین و مراحل آن

      آموزش ترکیب چوب و رزین

 

رزین پلی یورتان چیست؟

رزین پلی یورتان دو جزئی است و بر اساس پایه رزین تهیه می‌شود، عموما در مدت کوتاهی خشک می­‌گردد. با توجه به مقاومت بالا در برابر محصولاتی که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌­گیرند، پلی یورتان‌ها معمولا از واکنش افزایشی میان گروه‌­های ایزوسیانات و عامل هیدروکسیل تشکیل می‌­شوند.

 

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی از نظر علمی به این گونه تعریف می­‌شود:

اپوکسی یا پلی‌پوکساید، نوعی بسپار ترموست می‌باشد و از ترکیب رزین اپوکساید با سخت‌کنندهٔ پلی‌آمین یا پلی آمید به دست ‌می‌آید و واکنش نشان می‌دهد. اپوکسی حوزه بسیار بزرگی را پوشش می‌دهد، مثلا در مواد رنگی، اپوکسی گرانیتی، کفپوش اپوکسی، چسب و اف آر پی.

در بیان دیگر و به زبان عام‌تر می‌توان بیان کرد که :

دسته‌ای از پلیمرهای ترموستات می‌باشد که خواص الکتریکی و مکانیکی به نسبت مفیدی با پایداری خوب، همچنین چسبندگی و مقاومت شیمیایی بی‌نظیری دارد. رزین از دو بخش مهم شکل می‌گیرد:

  • قسمت سخت
  • رزین که به صورت چسبناک

 می‌باشد. این دو ماده قبل‌ از استفاده به هم‌دیگر ترکیب می‌‌گردد.

رزین اپوکسی از نوع خانواده‌ رزین­‌های دو جزئی است که در بردارنده پایه رزین و هاردنر می‌باشد. نیاز است که این دو بخش به نسبت مشخص و بر اساس فرمول خاص و کاربرد آن با یک­دیگر مخلوط گردد و بعد از آن بر روی سطح و یا قالب مورد نظر استفاده گردد.

 

 

ساخت گردنبند رزینی

ساخت گردنبند رزینی

 

کاربرد رزین اپوکسی

رزین اپوکسی کاربردهای بسیار بالایی دارد و دلیل اصلی آن هم میزان سختی بالایی است که دارد. رزین به خودی خود شکنندگی بسیاری دارد اما ترکیب شدن آن با پلی آمین و یا پلی آمید باعث سختی ویژه آن می‌شود. در ادامه موارد بسیاری که از رزین اپوکسی استفاده می‌شود را بیان می‌کنیم:

  • به دلیل نفوذ ناپذیری پایینی که در برابر آب دارد در صنعت کشتی سازی از آن بهره می‌بریم.
  • به عنوان فایبر گلاس در تعمیرات سپر ماشین از رزین اپوکسی استفاده می‌کنیم.
  • در صنعت جواهر و زیورآلات نیز از آن استفاده می‌نماییم مثل گردنبند رزینی و انگشتر رزینی
  • به عنوان کفپوش در حوزه ورزشی، صنعتی، آنتی استاتیک، سه بعدی و بیمارستانی
  • به عنوان چوب در فرآورده تولیدات حوزه چوبی مثل میز رزینی، ظروف و دکوراسیون رزینی
  • در زمینه فرآوری سنگ به عنوان تایل و اسلب
  • به عنوان مواد اولیه در زمینه تولید محصولات پتروشیمی
  • به عنوان مواد خام در تولید رنگ و چسب

 

ویژگی‌های رزین اپوکسی

  • مقاومت خوب در مقابل ماده‌های شیمیایی
  • مقاومت مناسب در مقابل رطوبت و آب
  • مقاومت در مقابل به دست آوردن چالش‌های مکانیکی و حرارتی
  • مقاومت مناسب در مقابل برخورد و ساییدگی
  • حجم مناسب نسبت به وزن
  • قابلیت تراکم بالا در حجم کم
  • عمر مناسب و تعمیر پذیری با سرعت
  • چسبندگی متناسب به ماده دیگر

 

 

تاریخچه رزین

رزین در سال 1909 و رزین اپوکسی در سال 1948 به دست آمد و قابل استفاده برای بشر شد. روند به وجود آمدن اپوکسی به این شکل بود که در سال 1909 رزین به عنوان ماده‌ای چسبناک در کف آزمایشگاه یافت شد. این ماده بعد از ترکیب مواد شیمیایی با یک‌دیگر به وجود آمد. در ابتدا این ماده را دور می‌ریختند و نمی‌دانستند که این ماده می‌تواند مفید باشد.

پیر کاستان بعد از چند سال تحقیق در زمینه ساخت دندان مصنوعی با رزین آشنا شد اما بعد از تحقیق و آزمایش نتوانست رزین را در ساخت دندان مصنوعی استفاده کند. وی بعد از این آزمایشات نتوانست دست از تحقیقاتش بکشد و در نهایت با شرکت سوییسی که سیبو نام داشت و در زمینه تولید رنگ فعال بود وارد مذاکره شد و در آخر از سختی و ترکیب شیمیایی رزین در تولید رنگ و به عنوان عایق استفاده نمود.

 

رزین اپوکسی در ایران

در سال 1345 مواد رزین اپوکسی وارد ایران شد و قبل‌تر از آن و در سال 1391 آلمانی‌ها برای منازل، اسلحه‌خانه و دیگر مراکز مهم کشور کفپوش‌هایی را نصب کردند که جنس این کفپوش از رزین اپوکسی بود.

 

کاربرد رزین چیست؟

یکی از کاربردهای رزین این بوده که از زمان‌های قدیم و حتی قبل از نام گذاری رزین از شیره درخت کاج برای درزگیری قایق‌ها، ظرف‌های غذا و مومیایی کردن اجساد استفاده می‌کردند.

نوع دیگری از کاربرد رزین این است که از انواع رزین جهت ساخت و پرداخت جوهر، جلا، جواهر، عطر، لاک و دیگر اشیا استفاده می­‌شود.

پیشرفت سریع فناوری و تکنولوژی باعث پی بردن به این مسئله شد که می‌­توان رزین را به پلیمر تبدیل کرد. تبدیل رزین به پلیمر منجر به تولید رزین‌های مصنوعی شد. صحبت در رابطه با رزین مصنوعی در قالب مقاله دیگر بررسی می‌گردد.

بیشتر پلیمرها از رزین‌های مصنوعی ساخته می‌شود. دلیل این عملیات این است که تولید ارزان­‌تر و تصفیه آنها راحت‌­تر است.

یکی از مزایای رزین‌های غیر طبیعی در مقابل رزین‌های طبیعی پایداری، قابل پیش بینی بودن و یکنواخت بودن آن‌هاست. این موضوع به این دلیل است که رزین مصنوعی تحت شرایط کنترل شده ساخته می‌شود و تولید ناخالص در آن‌ها وجود ندارد.

رزین‌های مصنوعی از طریق ترکیب کردن مواد شیمیایی در آزمایشگاه ساخته می‌شود و نتیجه واکنش تشکیل ترکیبات چسبناک رزین مصنوعی است.

از کاربرد این نوع رزین می‌توان تولید موادی از جمله پلاستیک، رنگ و … را بجای رزین طبیعی نام برد.

 

کاربرد رزین در تولید زیورآلات چیست؟

 

کاربرد رزین در تولید زیورآلات

اگر امروزه به فروشگاه‌های زیورآلات و جواهرات سری بزنید به آسانی می‌توانید اجناس متنوع‌تری را نسبت به قبل بیابید. دلیل این موضوع نیاز مخاطب به تنوع طلبی و وجود سلایق مختلف است. مردم بسیاری با سلیقه‌های متفاوت برای خرید زیورآلات مختلف به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

 

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

 

بعد از اضافه شدن انواع فلزاتی نظیر استیل، تیتانیوم و برنج، در جدید‌ترین نوع دستبند و گردنبند می‌توان مواد رزینی را مشاهده کرد. با توجه به ویژگی چشم نواز رزین که چشم هر مخاطبی را به خود جذب کرده و او را مبهوت می‌کند، به همان اندازه آن‌ها را برای خرید قانع می‌کند.

در این بخش می‌توانید به مشاهده چند نوع از این زیورآلات بپردازید:

اما اگر می‌خواهید در خصوص مواد ساخت برای این محصولات اطلاعاتی بدانید، ادامه موضوع را بخوانید. معمولا از نوع مصنوعی رزین جهت تولید و ساخت زیورآلات در کارگاه‌های مربوطه آن بهر برده می‌شود. موضوع مهم در این خصوص تنظیم قالب برای اندازه مناسب این محصولا است که باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود.

 

کاربرد رزین در صنعت تولیدات ظروف

یکی دیگر از مزایای رزین در صنعت، استفاده از آن در تولید ظروف است. این موضوع با توجه به ترکیب چوب و رزین بسیار کارامد و مورد قبول است. با توجه به این موضوع که سالیان طولانی است که از ظروفی چوبی استفاده می‌شود و جدیدا ترکیبات چوب و رزین بسیار مستحکم و زیباست، این مسئله خیلی دور از انتظار نیست.

در ادامه می‌توانید تصاویر ظروف رزینی را مشاهده کنید. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید تقریبا هر وسیله‌ای که نوع چوبی آن موجود باشد نوع رزینی (ترکیب چوب و رزین) آن نیز به راحتی قابل تولید است.

ظروف رزینی

ظروف رزینی

 

نوع رزینی این محصولات معمولا بسیار جذاب‌تر است. دلیل این مسئله در تنوع رنگ، هماهنگی بالا در ترکیب با چوب و وجود سلایق مختلف است که باعث این تولیدات می‌شود

کاربرد رزین در صنعت چیست؟

برای ماده رزین کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف وجود دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

 

کاربرد رزین در صنعت

کاربرد رزین در صنعت

چسب رزینی

در تعریف چسب ابتدا نیاز است بدانیم که این ماده ایجاد پیوستگی بین دو شی را انجام می‌دهد. این کار به وسیله واکنش شیمیایی و آلی که بین برخی مواد با توجه به ساختار آن‌ها مشخص است شکل می‌گیرد.

اما چسب رزینی از شیره درختان یا همون صمغ با ترکیب لاستیک طبیعی ساخته شده که از نفوذ آب به داخل قایق‌ها جلوگیری می‌کرده. بدین وسیله بشر توانست قایق‌های بزرگتری را تولید کند و در نهایت صنعت کشتی‌رانی به شکل امروزی شکل گرفت.

بعد از طی سال‌ها محققان شیمی موفق شدند که از صمغ طبیعی در صنعت پلیمر چسب‌های رزینی را تولید کنند. این موضوع نه تنها در صنعت رزین بلکه صنایع بسیاری را تحت تاثیر قرار داد.

 

انواع چسب‌های رزینی

در این قسمت به معرفی چند نوع از چسب‌های رزینی خواهیم پرداخت، همراه ما باشید:

چسب پلی استر

این چسب ها از رزین پلی استر ساخته شده‌اند و خاصیت خشک شدن و تبدیل به ماده جامد شدن را دارند. در بخش بسته بندی می توان این چسب را در دسته بندی مواد دو جزئی قرار داد.

از چسب پلی استر با ترکیبات شیمیایی مختلف در صنایع بسیاری از جمله صنعت ساختمان، صنعت الکترونیک، صنعت رنگ، صنعت لوازم خانگی و صنایع رنگ استفاده‌های بسیاری را می‌کنند.

در پایان از شما خوانندگان محترم سپاس ویژه داریم که مقاله مربوط به کاربرد رزین چیست را مطالعه نمودید و امیدواریم توانسته باشیم که نیاز شما را برآورده کنیم. در صورتی که سوالی دارید می­‌توانید کامنت گذاشته و در اسرع وقت پاسخ شما را خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *