سنک, وبلاگ

خواص سنگ اونیکس چیست؟ – سنگ باباقوری

خواص سنگ اونیکس چیست؟ - سنگ باباقوری

سنگ اونیکس یا سنگ باباقوری (در باور عام به آن گفته می‌شود) یک نوع کانی کالسدونی است، همچنین دارای نوارهای مشکی و سفید است که به شکل موازی بر روی این سنگ وجود دارد. رنگ مرسوم و موجود در بازار سنگ اونیکس مشکی است اما جالب است بدانید که این خواص سنگ اونیکس به انواع رنگ‌های مختلف وجود دارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با اینکه سنگ اونیکس چیست؟  و  … می‌پردازیم. همراه صنایع پارسی باشید…

 

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

 

در این مقاله به اینکه:

اونیکس چیست؟

ریشه نام گذاری سنگ باباقوری

رنگ اونیکس

به وجود آمدن سنگ اونیکس و مکان‌های پیدایش آن

تفاوت اونیکس با عقیق سیاه

تشخیص سنگ اونیکس اصلی از تقلبی

ساردونیکس، نوع دیگری از اونیکس

مخاطب اصلی اونیکس

سنگ ماه

کاربرد سنگ باباقوری در تاریخ

باورهای تاریخی درباره اونیکس

خواص سنگ اونیکس چیست؟

سنگ اونیکس در چاکرا درمانی

خواص اونیکس در فرهنگ کهن افراد

کاربرد صنعتی سنگ اونیکس چیست؟

استفاده از اونیکس در ساخت زیورآلات

می‌پردازیم.

همراه صنایع پارسی باشید…

 

اونیکس چیست؟

اونیکس نام سنگی است که دارای رنگ‌های متنوعی است و در نقاط مختلفی در جهان یافت می‌شود. معروفترین و مرسوم‌ترین نوع آن سنگ اونیکس مشکی و سفید است. این سنگ ریشه بسیار زیادی دارد و دارای خواص بی شماری است. با مطالعه ادامه مطلب بیشتر در خدمتتان هستیم.

 

ریشه نام گذاری سنگ باباقوری

کلمه اونیکس (Onyx) ریشه‌ای یونانی دارد و بر گرفته از کلمه Nux و به معنی سر پنجه جانوران و یا ناخن است. دلیل این مورد این است که سنگ اونیکس بر روی سطح خود رگه‌هایی می‌بیند که رنگی شبیه به رنگ پوست و گوشت انسان دارد. منابع بسیاری وجودیت این سنگ را به افسانه‌های یونان مربوط دانسته‌اند.

در زبان فارسی به این سنگ خلنگ گفته می‌شود و در زبان عربی به جزع معروف است.

 

رنگ اونیکس

مطرح‌ترین رنگ موجود که می‌توان برای اونیکس متصور شد، رنگ مشکی است. اما این سنگ دارای رنگ‌های دیگری نیز است. مشکی، سفید، قهوه‌ای و … از انواع رنگ‌های اونیکس می‌باشد.

 

به وجود آمدن سنگ اونیکس و مکان‌های پیدایش آن

به وجود آمدن سنگ اونیکس یا باباقوری از گدازه‌های آتشفشان و در واقع ذخایر سیلیکا در این منافذ است. سنگ اونیکس در کشورهای پاکستان، مکزیک، افغانستان، اروگوئه، میانمار، سریلانکا، ایالات متحده، آرژانتین، برزیل، هند، بوتسوانا و ماداگاسکار وجود دارد.

 

تفاوت اونیکس با عقیق سیاه

یکی از موضوعات جالب در مورد سنگ اونیکس و یک نوع از انواع سنگ عقیق، شباهت ‌آن‌ها به یکدیگر است. این مساله در برخورد خواص سنگ اونیکس دارای اهمیت است. به این صورت که اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر ببینید و تخصصی در زمینه شناخت سنگ‌های قیمتی نداشته باشید مطمئنا نمی‌توانید این دو سنگ را از یکدیگر تشخیص دهید.

 

 

البته نا گفته نماند که این دو سنگ شباهت‌های بسیاری در ساختار، نوع و شکل با هم دارند که باعث این اشتباه می‌شود. شباهت‌های آن به ساختار آن که هر دو نوع لایه ای کالسدونی (از انواع کوارتز) می‌باشند. شباهت دیگر رنگ آن‌ها به یکدیگر است که هر دو مشکی است. اما تفاوت آن‌ها:

مهم‌ترین مشخصه که تفاوت این دو سنگ را نمایان می‌سازد در نوع نوار و باندهای موجود بر روی سنگ است. در واقع سنگ عقیق سیاه دارای نوارهایی دوار و رو به مرکز است که متمایل به سمت مرکز سنگ هستند، این مسئله در سنگ اونیکس به این صورت است که نوارهایی موازی دارد و به صورت مستقیم در جهت یکدیگر وجود دارند.

اما تفاوت دیگر که در این دو سنگ وجود دارد در موضوع رنگ در این نوارها است. این مسئله به این شکل است که در سنگ اونیکس نوارها دارای رنگ سیاه یا سفید است اما در سنگ دیگر این نوارها دارای طیف رنگی مختلف است که دارای سایه‌های آبی تا ارغوانی می‌باشد.

در نهایت رنگ‌ها بر روی سنگ عقیق به صورت شفاف و روشن وجود دارد اما در سنگ اونیکس به شکل مات و یکنواخت به چشم می‌خورد.

 

تشخیص سنگ اونیکس اصلی از تقلبی

جدا از بحث وزنی و خواص سنگ اونیکس که برای تشخیص اصل بودن سنگ‌ها می‌توان تصور کرد، برای بررسی و تشخیص اصل بودن سنگ اونیکس بهترین روش توجه به نوع تراش، بررسی سطح سنگ و شفافیت آن است. معمولا سنگ غیر اصل دارای شکاف و رنگ کدر است.

 

ریشه سنگ اونیکس

ریشه سنگ اونیکس

ساردونیکس، نوع دیگری از اونیکس

ساردونیکس نوع دیگری از اونیکس قهوه‌ای است که با راه راه‌های سفید ناشی از کاسدونی سفید که دارای رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز که ناشی از غلظت آهن است گرفته شده. نام گذاری ساردونیکس از دو کلمه سارد (به معنی قرمز) و اونیکس(Onyx) تشکیل شده است. همچنین این احتمال وجود دارد کلمه سارد برگرفته از نام شهر باستانی در ترکیه باشد.

سنگ ساردونیکس را می‌توان در کشورهایی نظیر برزیل، آلمان، روسیه، ایالات متحده و نوع مرغوبی از آن را در هندوستان یافت. نمونه‌های از این سنگ که محصول هندوستان است را در بازار ایران می‌توان دید.

 

مخاطب اصلی اونیکس

در این موضوع هیچ قطعیتی وجود ندارد. نمیتوان گفت که چه سنگی را بر اساس فاکتورهای مشخص به دسته خاصی از افراد نسبت داد. این موضوع به موارد بسیاری وابسته است. ویژگی ماه تولد، خصوصیات سنگ‌ها و خصوصیات افراد و زیبایی و ست بودن هر سنگ بر اساس نظرات مختلف، متفاوت است.

بر اساس تجربه و بررسی‌های صورت گرفته مخاطب اصلی زیورآلات اونیکسی عموما افراد نوجوان و جوان هستند و در این میان عموما پسران و مردان استفاده بیشتری از این سنگ می‌کنند. نوع تراش، رنگ آن و ساختار این سنگ باعث شده بیشتر مورد توجه مردان و پسران نوجوان قرار بگیرد. 

 

سنگ ماه

سنگ اونیکس، سنگ اصلی برای ماه تولد آذر، دی و بهمن به حساب می‌آید. متولدین این ماه‌های سال در صورت تمایل می‌توانند این سنگ را همراه داشته باشند و از خواص سنگ اونیکس بهره ببرند. همچنین همراه داشتن این سنگ به عنوان زیورآلاتی نظیر دستبند، گردنبند، پابند، انگشتر و … نیز باعث می‌شود که زیبایی بیشتری برای شما هنگام استفاده از آن داشته باشید.

 

مطالعه سنگ ماه تولد

مشاهده دستبندهای سنگ اونیکس

مشاهده گردنبندهای سنگ اونیکس

 

 

کاربرد سنگ باباقوری در تاریخ

از استحکام سنگ اونیکس به عنوان مهره استفاده می‌شده. تراشیدن این سنگ به شکل‌های مختلف کروی در صنعت جواهرات کاربرد زیادی داشته است.

همچنین دلیل دیگر این موضوع این است که سنگ باباقوری کنتراست رنگی بسیاری را دارد و این موضوع باعث تنوع در رنگ‌بندی جواهرات متخلف بوده.

این مسئله آن‌چنان مطرح بوده که در تالاری در شهر سن‌پترزبورگ روسیه از موزاییک‌هایی از جنس اونیکس و مرمر استفاده شده است. در موارد دیگری برای استفاده اونیکس از کاسه و ظروف از جنس اونیکس استفاده می‌گشته است.

 

باورهای تاریخی درباره اونیکس

  • استفاده از ساردونیکس در هنر به نظر می رسد به جزیره کرت بر می‌گردد.
  • از عقیق سبز برزیلی اغلب به عنوان ازاره‌های مجسمه‌های هنری دکو ساخته شده در دهه‌های 1920 و 1930 استفاده می‌شد.
  • فردیناند پریس مجسمه ساز آلمانی از اونیکس سبز برزیل برای پایه در اکثر مجسمه‌های کریسلفانتین خود استفاده کرد.
  • از عقیق سبز نیز برای سینی و ظروف سنجاق دار استفاده می شد، که عمدتا در اتریش تولید می‌شود
  • اونیکس را یونانیان باستان و رومی ها می شناختند. پلینی بزرگتر، طبیعت شناس قرن اول، هم نوع اونیکس و هم روش‌های مختلف درمان مصنوعی را در Naturalis Historia توصیف کرد.
  • هتل د لا پائوا در پاریس به دلیل تزئینات اونیکس زرد مشهور است و در صحنه دوم تئاتر Mariinsky در سنت پترزبورگ از اونیکس زرد در لابی استفاده می‌شود.
  • خرافات رومیان باستان با تعویذ ساردونیکس که با مریخ ، خدای جنگ حکاکی شده بود ، وارد نبرد شدند. اعتقاد بر این بود که در جنگ شجاعت می بخشد. در اروپای رنسانس اعتقاد بر این بود که پوشیدن ساردونیکس موجب سخنوری می شود. یک باور سنتی پارسی این است که به صرع کمک می کند. ساردونیکس به طور سنتی توسط ماماهای انگلیسی برای کمک به وضع حمل نزدیک بدن مادر قرار می گرفت.

 

خواص سنگ اونیکس چیست؟

در این بخش به انواع خواص سنگ باباقوری می‌پردازیم:

 

کاربرد سنگ اونیکس

کاربرد سنگ اونیکس

سنگ اونیکس در چاکرا درمانی

سنگ اونیکس در چاکرا درمانی نسبت به تنوع رنگی که دارد در چاکرای ریشه (اول)، ناف(سوم) و چشم سوم (چاکرای ششم) اثر می‌گذارد. این سنگ دارای عنصر زمین است. برای سنگ باباقوری یا اونیکس استقامت درونی و افزایش توانایی فردی برای تمرکز روانی و انجام کارهای دشوار ذکر شده است.

 

خواص اونیکس در فرهنگ کهن افراد

در فرهنگ ایران باستان و هندی برای سنگ اونیکس چند خاصیت را بر شمرده‌اند که عبارت است از:

  • محافظت از چشم زخم
  • ایجاد آرامش و کاهش درد
  • بهبودی بیماری صرع

در فرهنگ باستانی یونانیان و روم این باور وجود دارد که از اونیکس و ساردونیکس به عنوان سنگی برای طلسم در برابر رفتار دشمنان برخورد می‌کردند اما جدا از موارد بالا در فرهنگ چین باستان و عرب‌زبانان برای سنگ باباقوری خاصیت خوبی را ذکر نکرده‌اند. مثلا در باور اعراب سنگ اونیکس (جزع) نماد نا‌شکیبایی است. در باور مردمان چین این سنگ نماد انرژی منفی است و افرادی که از طبقه اجتماعی پایینی بودند از آن استفاده می‌کردند.

 

کاربرد صنعتی سنگ اونیکس چیست؟

از موارد قابل ذکر برای سنگ اونیکس (باباقوری) و مصرف آن در صنایع مختلف می‌توان به استفاده در فضای داخلی اشاره کرد. در نظر داشته باشید که یکی از خواص این سنگ رد شدن نور است. این مورد باعث می‌شود که در موارد بسیار زیادی از سنگ اونیکس در معماری و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد.

همچنین بدانید که در دیواره‌های لابی‌های ساختمان‌های تجاری و مسکونی نیز استفاده می‌گردد. دلیل آن زیبایی و بازی نور در این دیواره‌ها می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که بدانید در بخش کف پوش در همین ساختمان نیز از این سنگ استفاده می‌کنند.

 

استفاده از اونیکس در ساخت زیورآلات

اونیکس از سنگ‌هایی است که به دلیل وجود ساختاری که دارد تراش را به آسانی می‌پذیرد و در مقابل آن مقاومت کمی دارد. این دلیل مهمی است که بتوانیم بگوییم این سنگ در ساخت شکل‌های مختلف منعطف پذیر است.

 

زیورآلات اونیکسی

زیورآلات اونیکسی

بر همین اساس از سنگ اونیکس در ساخت دستبند، گردنبند، پابند، انگشتر و … می‌توان استفاده کرد و هیچ محدودیتی ندارد.  همچنین در تاریخچه مربوط به اونیکس در موارد بسیاری از این سنگ به عنوان صفحه که بر روی آن حکاکی انجام می‌شود یاد شده است.

 

برای مشاهده انواع زیورآلات مربوط بر روی بخش‌های زیر کلیک کنید

 

در بخش دیگری از تاریخ مصر آمده است که از این سنگ برای ساخت ظروف و کاسه در اوایل سلسله دوم استفاده می‌شده است.  

 

در صورتی که تمایل دارید می‌توانید با کلیک بر روی سنگ قیمتی به مطالعه مقالات مربوطه و در صورت نیاز به مطالعه مقاله صنایع دستی ایرانی بپردازید.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *