سنک, وبلاگ

خواص سنگ مالاکیت

خواص سنگ مالاکیت

پس از بررسی سنگ مالاگیت و علاقه افراد زیاد به آن تصمیم گرفتیم که مقاله ای با عنوان خواص سنگ مالاکیت را به قلم تحریر در آوریم و مخاطبان صنایع پارسی را با آن آشنا نماییم. همچنین به این موارد نیز خواهیم پرداخت:

  • سنگ مالاکیت چیست؟
  • چگونگی تشکیل سنگ مالاکیت

  • معدن‌های سنگ مالاکیت

  • کاربرد و خواص سنگ مالاکیت

همراه ما باشید…

 

سنگ مالاکیت چیست؟

کانی به رنگ سبز می‌باشد که فرمول شیمیایی آن هیدروکسید کربنات مس Cu2(CO3) (OH)2 است. مالاکیت یکی از کانسارهای معدنی بود که در ساخت فلز مس از آن استفاده می‌کردند. مالاکیت این روزها به طور طبیعی زیاد پیدا نمی‌شود و قیمت نمونه‌های این سنگ برای استفاده‌های تزئینی زیاد است به همین دلیل امروزه این سنگ به عنوان کانسار مس از اهمیت پایینی برخوردار می‌باشد.

سختی مالاکیت 3.5 تا 4 می‌باشد. میزان وزن مخصوص این سنگ با توجه به اینکه کانسار معدنی مس می‌باشد زیاد و بین 3.6 تا 4 است. با توجه به این خصوصیت و سبز بودن مالاکیت معدنی شناسایی این سنگ دشوار نیست. طرح‌های گوناگون بر روی این سنگ و سبز بودن آن (از سبز روشن تا سبز خیلی تیره که حدودا سیاه است می‌باشد) متمایز ترین خصوصیت فیزیکی این سنگ می‌باشد.

مالاکیت معمولا روی سطح‌های حفره‌های زیرزمینی مانند رسوب‌های کلسیت که در غارها وجود دارند در شکل‌های استالاکتیت‌ها و بویتریدال (به شکل قلوه‌ای) قابل کشف است. این سنگ به ندرت به شکل بلوری کشف می‌شود که به طور معمول تخت یا سوزنی شکل می‌باشند. رنگ بلورها سبز روشن، مات و با درخشش شیشه‌ای و آدامتین می‌باشند. مالاکیت‌های غیر بلوری به طور معمول درخشش کدر تا خاکی دارند و نور از آن‌ها رد نمی‌شود (اوپک هستند).

ضریب شکست نور سنگ مالاکیت 1.909_ 1.655  می‌باشد.

 

چگونگی تشکیل سنگ مالاکیت

شکل گرفتن این سنگ با انحلال سنگ معدنی سولفید آغاز می‌شود. این کار نیازمند یک فضای خیلی اسیدی با 2 PH تا 3 است در آب‌هایی که در رسوب‌های سطح زمین موجود بوده و از آب باران یا برف سرچشمه می‌گیرد. اسیدیته از طریق اکسیداسیون خودش مواد معدنی سولفید مثل کالکوپیریت و پیریت تهیه می‌شود. این جریان باعث می‌شود مقدار زیادی اسید سولفوریک تولید شود که با آب ترکیب شده و موجب می‌شود آب بسیار خورنده شود.

رسوب سنگ معدن توسط آب اسیدی مورد هجوم قرار می‌گیرد و مس از آن رها می‌شود. وقتی مس با آب جوی از کانسار خورده شده اولیه دور می‌شوند، هنگامی که با یک خنثی کننده مثل سنگ آهک لایم استون یا رگه کلسیت روبرو شود رسوب پیدا می‌کند. ماده‌ای از طریق دی اکسید کربن و این مواد برای یون‌های کربنات ایجاد می‌شود. هنگامی که مقدار PH از 5 بالاتر باشد ثابت بوده و بالای سفره آبی رسوب پیدا می‌کند.

از محلول‌هایی که در زیر حفره‌ها، ترک‌ها و فضاهای بین دانه‌ای سنگ‌های متخلخل وجود دارند، سنگ مالاکیت ته‌ نشین می‌شود. ایجاد این سنگ اغلب با سنگ آهک که یک فضای شیمیایی زیرسطحی مناسب برای تشکیل دادن مواد معدنی کربنات می‌باشد صورت می‌گیرد. این کانی همچنین به شکل لکه رنگی روی شکستگی بیرون آمده از زمین به عنوان ذره‌های معلق در رسوب‌ها و جریان‌ها و همچنین به عنوان یک محصول فرسایش شده (خوردگی) مس و همبسته‌های آن اتفاق می‌افتد.

 

معدن‌های سنگ مالاکیت  

در مناطق زمین که عمق کمی دارند و در قسمت‌های اکسید شده بالاتر از رسوب‌های مس، کانی معدنی مالاکیت یافت می‌شود. شاید بتوانیم سنگ مالاکیت را که هم با جو زمین و هم با آبکره ارتباط دارد پایدار‌ترین ذخیره‌های مس بدانیم. شما می‌توانید در آن نقاط مواد معدنی وابسته (مس، کالکوبیریت، بوریت، کلسیت، آزوریت و اکسیدهای آهن متنوع) که احتمال وجودشان هست را ببینید.

کشورهای مصر و اسرائیل مناطقی هستند که بعضی از نخستین ذخایر مالاکیتی از آنجا استخراج شدند. این بهره برداری به بیش از 4000 سال قبل برمی‌گردد و مواد این ذخایر در تولید مس، درست کردن سنگ‌های قیمتی، رنگدانه‌ها و مجسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

معدن‌های بزرگ اورم در کشور انگلیس نقطه دیگری هست که 3800 سال قبل سنگ مالاکیت از طریق ابزارآلات سنگی و ابتدایی بهره برداری شده است.

در دهه 1800 در کوه‌های اورال روسیه، برخی ذخایر عظیم به صورت تاراج گونه‌ای مورد بهره برداری قرار گرفت و از سنگ مالاکیت که در آن زمان به عنوان گوهر سنگ و یا برای درست کردن مجسمه لازم بود استفاده می‌کردند. مالاکیت‌هایی که امروزه به بازار می‌آیند، بسیاری از آن‌ها به ذخایر جمهوری دموکراتیک کنگو برمی‌گردد. مقدار کمتری مالاکیت در کشورهای فرانسه، استرالیا و آریزونا ساخته می‌شوند. اخیرا در ایران هم مالاکیت‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند پیدا شده است.

 

کاربرد و خواص سنگ مالاکیت

برای سنگ مالاکیت خواص بسیاری بر شمرده اند که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

کاربرد مالاکیت به عنوان رنگدانه

 هزاران سال است که این سنگ به عنوان رنگدانه با نام‌هایی همچون مس سبز مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از کهن ترین رنگ‌های سبز معروف که در نقاشی‌ها استفاده می‌شد مالاکیت بود. برای ایجاد یک رنگدانه‌ پودری، یک ماده بی‌نظیر مالاکیت معدنی است چون دارای ویژگی‌هایی می‌باشد. (به شکل پودر ریز می‌توانید آن را به آسانی خرد کنید، زمانی که در مقابل نور است می‌تواند رنگش را از دست ندهد و به خوبی آن را حفظ کند و به آسانی می‌تواند با سایر جسم‌ها و رنگ‌ها آمیخته شود).

 

خواص مالاکیت در عقاید ایران باستان  

یکی از کهن ترین سنگ‌های معروف که هزاران سال از آن به عنوان سنگی با فواید درمانی و بهبود حال روحی استفاده می‌شود مالاکیت می‌باشد. این سنگ را در ایران باستان با اسم دهنه سبز می‌شناختند.

کاربرد مالاکیت در مصر

باستان شناسان عقیده دارند از 4000 سال قبل از میلاد، معدن‌های مالاکیت در صحرای سینا توسط مصری‌ها یافت شدند. قشر بالای جامعه در مصر باستان از این سنگ به عنوان یکی از سنگ‌های قدرت مهم شان استفاده می‌کردند و این سنگ در روی کره زمین به عنوان یک نیروی زمینی برای کمک به آن‌ها برای هدایت انرژی‌های بالاتر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فرعونی‌ها باور داشتند که اگر با استفاده از مالاکیت بخش درونی سرآذین شان را بچینند، این کار در حکومت عاقلانه به آنها کمک خواهد کرد، از این رو اغلب این کار را انجام می‌دادند. پودر ریز خرد شده آن هم برای سایه چشم درخشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاصیت مالاکیت در سوییس

از خواص سنگ مالاکیت که در کشور سوئیس و در برخی از روستاهای ساوی در آلپ فرانسه باور دارند این است که اگر زنان باردار از صلیب‌های مالاکیتی استفاده کنند برای آن‌ها خوش شانسی و موفقیت به دنبال دارد. مادران در خانواده‌های بزرگ برای نشان دادن مجموعه‌های صلیب مالاکیتی شان احساس افتخار می‌کردند. افرادی که کلکسیون جمع آوری می‌کنند اعتقاد دارند این صلیب‌ها به قرن پانزدهم برمی‌گردد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *